רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 13 בינואר 2011

אלו דברים לשבת שירה - בשלח תשע"א




התכוונתי השבוע "לקוד קידה" לאביבה זורנברג, כאן ב"אלו דברים" ולהעמיד  זה לצד זה ובעקבותיה של זורנברג, שיר של ריינר מריה רילקה ( סונטה מספר III מהסונטים של אורפאוס) ומדברי רבי נחמן מברסלב בתורה רפ"ב לליקוטי מוהר"ן.
אבל לא התגברתי בעוונותי בזמן, על ענין טכני של ניקוד השיר, ואולי עוד אי אילו ענינים התערבו בזה, ושעון החול מתקתק.
בבלת"ם משפחתי מסוים , שלא כרגיל, עשיתי את הדרך אתמול מירוחם לבאר שבע ובחזרה באוטו שלנו.בנוסף לטלפונים  בדיבורית שזה איפשר לי לעשות, שמעתי שוב את ארלו ג'טרי שר את אחד השירים האהובים עליו – ועלי – "העיר ניו אורלינס" The city of New Orleans .  הכותרת מדברת על עיר אבל הכוונה לרכבת לילה שנושאת את השם הזה. סטיב גודמן  (אין קשר משפחתי ) שכתב את השיר הצליח להטמיע בו מהקצב של הרכבת המתנועעת  בתדירותה המתנגנת עבור בנופי מרכז ארצות ברית מצפון (שיקגו) בואכה ניו אורלינס בדרום.

ועלה בדעתי לפני כמה רגעים שישנו שיר נוסף שמבטא את הרעיון המרכזי של זורנברג בדבריה על הפרשה*. רעיון שלענ"ד ניתן לתמצת בפרזה המדברת על כוחה הגואל של המוסיקה. הבאנו , באחת הרשימות בעבר, את הציטוט שזורנברג מביאה מנובליס שאמר שכל מחלה היא בעיה מוסיקלית וכל ריפוי הוא פתרון מוסיקלי. היא מביאה גם מדבריו של אוליבר סאקס שכותב על עוצמתה הגואלת של מוסיקה (אחת מהמטופלות שלו אמרה – "כפי שיצאתי מהמוסיקה עלי לשוב אליה"  ) - באנגלית זה מתנגן יותר טוב –

As I am unmusicked I must be remusicked

בדרך להר סיני, אומרת זורנברג, נראה שעל בני ישראל להיות "מוכוונים מחדש" remusicked. בנוסף, ארבעים שנה במדבר, אחר מתן תורה, נועדו , לדבריה,  "לכיוונון " מחדש של בני ישראל ולמתן אפשרות לתורה לשקוע – להטמע בתוככי  גופם של בני ישראל" (תנחומא בשלח)  . משפט הסיום של זורנברג בתרגום שלי הוא :כעבור זמן צלילי המוסיקה החדשה של התורה ישחררו את בני ישראל ממוסרות מצרים.

כל זה מביא אותי לשיר שהזכרתי אך לא פירשתי מהו. מדובר ב I shall be released של בוב דילן. כמובן.



                                                                                     שבת שלום
                                                                                          ג'ף

 * המובאות מזורנברג הם מהפרק העוסק בפרשת בשלח בספרה "שמות - פרטי האיווי" -טרם תורגם לעברית

יום חמישי, 6 בינואר 2011

עוד על ישראליות ויהדות


פרופסור מאיר עמור היה מ"פ שלי, אם אינני טועה, במילואים ( ולא בסדיר בגולני ). אני מעיר זאת כי אינני בטוח שאלמלי כן הייתי מפנה למאמר שלהלן שלו. יש כאן, אני מודה, מקום לתהייה בשאלות בסיסיות של זהות ישראלית וזהות יהודית מתחדשת (של הח"מ).

בנוסף אני לא ממש בטוח שירדתי לסוף דעתו במאמר, וככל שהבנתי אותו אני חולק עליו.

http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-4009133,00.html

ההפניה למאמר היא על מנת לעורר למחשבה ולדיון. יכוליות שזו היתה מטרתו, ובנקודה זו אני כן מסכים איתו.

שבת שלום

ג'ף

אלו דברים לשבת פרשת בוא תשע"א

יום שלישי, 4 בינואר 2011