החלטתי להתמקד במסכת ברכות, לאחוז בה ולדבוק בה , בעקבות רב' זושא, הזושא שמצאתי אותו בין דפי ספרו של השל , "שמים על הארץ".
מדובר בהרחבה של דברים שנשא השל במרכז יידיש (YIVOׂ) בניו יורק ב1945, לזכר יהדות מזרח אירופה. זושא שתלמידיו שמים לב שהוא כבר כמה ימים אוחז באותו דף גמרא,
שמא הוא"תקוע" בסוגיה קשה במיוחד ?...והוא משיב להם : נוח לי כאן, מדוע שאלך למקום אחר.
מאימתי קורין את שמע בערבין ?...משעה שהכהנים נכנסין לאכול בתרומתן...דברי רבי אליעזר. בהמשך על הבמה מופיעים בזה אחר זה, חכמים ורבן גמליאל. איש איש עם דעתו ( חכמים כאיש אחד) . איש איש עם גרסתו. גרסאות קודמות, גרסאות סותרות, גרסאות מקבילות גרסאות מתחרות. יד עריכה היתה במשנה. משניות רבות נשארו על רצפת העריכה או בחלל האויר.
עני וכהן חד שיעורא הוא ? עני ובני אדם חד שיעורא הוא ? בני אדם, כהנים ועניים.
מדוע בחר רבי בגרסתו של רבי אליעזר כאן על פני גרסתו של רבי מאיר : "משעה שבני אדם נכנסים לאכול פתן בערבי שבתות"; על פני הגרסה העלומה של "העני" "משהעני נכנס לאכול פתו במלח"; על פני גרסת חכמים : "משעה שהכהנים זכאין לאכול בתרומתן, סימן לדבר צאת הכוכבים". ולמה לא נאמר בפשטות, כפי ששאולת הגמרא, משעת צאת הכוכבים ?
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה