רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 9 בפברואר 2023

אלו דברים לשבת פרשת יתרו תשפ"ג (ב)

אומר ישעיהו ליבוביץ בחלק השני לדבריו על פרשת יתרו בספרון "הערות לפרשיות השבוע"* :

"ועוד דבר חשוב בפרשה הזאת: מתמנים דיינים ושופטים לפני מתן תורה. על פי מה שפטו ? הרי אין שיפוט אלא על סמך חוק ומשפט, שכבר קיים ועומד ושהשופטים מכירים אותו. משמע, שלפני שניתן לישראל ספר חוקים כתוב כבר היתה מערכת חוקים ומשפטים מקובלת שלא נכתבה.

ואם נשתמש במונחים היסודיים של ההגות האמונית ביהדות בתקופה מאוחרת יותר -  תורה-שבעל-פה קדמה לתורה-שבכתב. מן ההכרח שהיא קדמה לה, שאחרת אי-אפשר היה שתהיה מערכת של מינהל וממשל ושיפוט כל זמן שהתורה, אשר בה מערכת כזאת מתוארת בכתב, עדיין לא היתה בידי עם ישראל.

דבר זה מלמד הרבה מאד לדורות, הן לגבי הבנת ההיסטוריה של היהדות והן לגבי הבנת בעיות היהדות בכל דור ודור, וגם בדורנו. בלי תורה-שבעל-פה, אשר מקורה בהבנת בני-אדם את תורת ה' ובהכרעותיהם בהתאם להבנה זו, לא תיתכן מערכת של מינהל ושיפוט על פי התורה. תנאי לקיום עולם של תורה ומצוות הוא הבנת בני-אדם את התורה ועיסוקם בה מתוך הרצון הכן לקיים אותה, אבל עיסוק בה על-פי שיקול דעתם ובהתייחסות ל'מה שהשעה צריכה'.

תורה-שבעל-פה, לא זו בלבד שקדמה לתורה-שבכתב מבחינה זמנית, כפי שאנחנו לומדים מן הסדרה הזאת, אלא היא גם קודמת לה מבחינה רעיונית. אין התורה-שבכתב מובנת לנו אלא על רקע מה שאנחנו מבינים בתורה ההיא ומתוך רצוננו הכן לקיים אותה בהתאם להבנתנו אותה. ואם תורה-שבעל-פה מתגבשת ונעשית עצמה תורה-שבכתב, מן ההכרח שתחודש עליה תורה-שבעל-פה. ואם אין תורה-שבעל-פה כזאת קיימת, אין גם קיום לתורה-שבכתב. הבעיה הגדולה של היהדות בדורנו אנו, היא - אם קיימת בקרבנו תורה-שבעל-פה במובן הזה."

ותודה לידידי ד.ק שבזכותו הגעתי לקטע החשוב הזה לעיל.

שבת שלום

   ג'ף

*י. ליבוביץ, הערות לפרשיות השבוע, הוצאת אקדמון, עמ' 51-50

--

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה