"תמצית הספר הראשון ההוכחה שמשנתם של רבי ישמעאל ותלמידיו ומשנתם של רבי עקיבא ותלמידיו טבועות בשתי דרכי מחשבה, בשתי גישות שונות. שתי אספקלריות הן, וכל אחת מראה להם את העולם בצורה אחרת. אף הפילוגים והניגודים שביניהם בתפיסת 'תורה מן השמים' - המתוארים בספר השני - נעוצים ותלויים באפני מחשבה שונים: אחד אפוקליפטי, מתוח, פורץ סייגי הגיון, ופתוח כלפי מעלה; ואחר מתון, מדוד ושקול, הרוצה בקב אחד של פשט ושכל מתשעה קבים של חזון ונסתרות."
א. י . השל , תורה מן השמים באספקלריה של הדורות, בעריכת דרור בונדי, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן, כרך ב, עמ' 918
"זה הרבה שנים שניסיתי לטפל בבעיה עיקרית זו: הנבואה. עדים לך: מספרי שיצא לאור בשנת 1936 עד ספרי 'אלוהים מחפש את האדם' שיצא לאור בשנת 1955, וספרי 'הנביאים' שיצא לאור בשנת 1962, חקרתי בבעיה זו...
כיצד להסביר, כיצד לתרגם את הזיקה לתורת משה למושגים המתקבלים על דעתם של בני אדם ? כיצד להשיב לאדם המסרב להאמין, ומה שיותר חשוב : כיצד להראות למי שלבו סתום לכל עניין הנבואה שיש כאן עניין העומד ברומו של עולם ?
העניין החמור ביותר הוא לא ספיקות באמונה, אלא העדר כל ספיקות, כאילו עניין האמונה פג טעמו, מופרך מעיקרו, עניין שעוסקים בו רק בני אדם שלא ראו מאורות המדע מימיהם."
א. י . השל , תורה מן השמים באספקלריה של הדורות, בעריכת דרור בונדי, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן, כרך ב, עמ' 906
ההלכה היא האספקלריה שבה רואים את חיי האדם ובוחנים בה את האסור ואת המותר, את הכשר ואת הפסול, את החייב או את הפטור. דרך המחשבה שבה היא הדין, המשפט או החוק. אלא שכמה שאלות מתעוררות כאן. כלום אין בתורה אלא דרך מחשבה אחת, היינו מידת הדין ? זה ועוד. כלום אין ערכים אחרים בחיים לפי התורה אלא דיני הכשרות והפסלות ? כלום אין לנו להתחשב בערך הנועם והצדק ? אם לפי דעת הרמב"ן אפשר לו לאדם להיות נבל ברשות התורה, סימן שיש דרך שהיא לפנים משורת ההלכה.
. י . השל , תורה מן השמים באספקלריה של הדורות, בעריכת דרור בונדי, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן, כרך ב, עמ' 1133
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה