עיונים ב'חירות' (א) - בעקבות השל
עיונים ב'חירות' (ה) - בעקבות השל
האדם משועבד בחייו לסביבתו הטבעית, לחברה, לאופי שלו, לצרכיו, לאינטרסים שלו ולתאווֹתיו האנוכיות. אך חירות פירושה התעלות אל מעבר לטבע, לחברה, ל'אופי' שלו , לצרכיו, לאינטרסים שלו ולתאווֹתיו האנוכיות, אך חירות פירושה התעלות אל מעבר לטבע, לחברה, ל'אופי', לצרכים, לאינטרסים ולתאווֹת כיצד, אם כן, תיתכן חירות ?"
א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 323
Man lives in bondage to his natural environment, to society, and to his own 'character'; he is enslaved to needs, interests, and selfish desires. Yet to be free means to transcend nature, society, 'character', needs, interests, desires. How then is freedom conceivable ?"
A.J. Heschel, God in Search of Man, FSG, p. 401
(ו)
להאמין בחירות פירושו להאמין באירועים. היינו לטעון שהאדם מסוגל להימלט מכבלי התהליכים שבהם הוא נתון ולפעול בדרך שאינה נגזרת בהכרח מגורמים קודמים. החירות היא מצב של יציאה מן העצמי, אקט של אקסטזה רוחנית, במובנה המקורי של המילה.
א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 323
To believe in freedom is to believe in events, namely to maintain that man is able to escape the bonds of processes in which he is involved and to act in a way not necessitated by antecedent factors. Freedom is the state of going out of the self, an act of spiritual ecstasy, in the original sense of the term,
A J Heschel, God In Search Of Man FSG, p 410
עיונים ב'חירות' (ז )
מיהו אם כן בן חורין ? האדם היוצר אשר אינו נסחף בזרם ההכרח, אשר אינו כבול בשלשלאות התהליכים, אשר אינו משועבד לנסיבות.
א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 323
Who , then is free ? The creative man who is not carried away by the streams of necessity, who is not enchained by processes, who is not enslaved to circumstances.
A J Heschel, God In Search Of Man FSG, p 410
עיונים ב'חירות' (ח)
אנו בני חורין ברגעים יקרי מציאות. רוב הזמן אנו מונעים מכוחו של תהליך, אנו נכנעים לתכונות אופי שירשנו או לעצמת השפעתן של נסיבות חיצוניות. החירות אינה מצב מתמיד של האדם....אין היא הווה, אלא היא מתרחשת. החירות היא מעשה, אירוע. כולנו ניחנו בפוטנציאל לחירות. אך למעשה אנו פועלים מתוך חירות רק ברגעים נדירים של יצירתיות.
א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 323
We are free at rare moments...It is not it happens. Freedom is an act, an event.
A J Heschel, God In Search Of Man FSG p 411
ט
Freedom comes about in the moments of transcending the self, thus rising above the habit of regarding the self as its own end. Freedom is an act of self-engagement of the spirit, a spiritual event.
A.J. Heschel, God in Search of Man, FSG, p. 411
החירות מתחוללת ברגע של התעלות מעבר לעצמי, ומניה וביה התעלות מעבר להרגל של ראיית העצמי כמטרה בפני עצמה. חירות היא אקט של מעורבות עצמית של הרוח; היא אירוע רוחני.
א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 324
המושג העליון בפילוסופיה היוונית הוא רעיון הקוסמוס, הסדר; לימודו הראשון של המקרא הוא רעיון הבריאה. אם נתרגם אותם לעקרונות נצחיים, הרי שקוסמוס פירושו גורל, בעוד שבריאה פירושה חירות. משמעותה של הבריאה אינה טמונה ברעיון שהיקום נברא בנקודה מסוימת בזמן. המשמעות המהותית של הבריאה, כפי שהסביר רמב"ם, הוא שהיקום לא התהווה מתוך כורח, אלא תוצאה מחירות.
א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 324
The ultimate concept in Greek philosophy is the idea of the cosmos, of order; the first teaching in the Bible is the idea of creation. Translated into eternal principles, cosmos means fate, while creation means freedom. The essential meaning of creation is not the idea that the universe was created at a particular moment in time. The essential meaning of creation is, as Maimonides explained, the idea that the universe did not come about by necessity but as a result of freedom.
A J Heschel, God In Search Of Man FSG p. 411 - 412
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה