רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 15 באפריל 2021

אלו דברים לשבת פרשות תזריע ומצורע תשפ"א

ישבתי וקראתי.
מרותק לדברי הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל על פרשת מצורע בספרו, "חיי עולם".
קראתי והזדעזעתי.
אמרתי כבר כאן ב"אלו דברים", יותר מפעם אחד, ואומר שוב, "חיי עולם" הוא "ספר חובה לכל בית."
על פניו, מה לנו ולפרשות תזריע - מצורע ? לענייני טומאה וטהרה ?
אולי תמצאנה תשובות לשאלות אלה בספרו של הרב עדין. אולי לא, הדברים הרי מורכבים.

בסוף דבריו על פרשת מצורע אומר הרב עדין:
"...אחרי כל הדברים האלה יש לזכור ולהודות בכך שכל מה שנאמר על דיני טומאה וטהרה לעולם לא יהיה ממצה, וגם אם אנחנו עושים תבנית מסוימת לגבי המכלול, אנחנו עדיין נשארים בפני שאלות. תמיד יהיו תקפים גם כאן הדברים שאמר שלמה המלך על פרשת פרה אדומה ( מדרש זוטא קהלת ז ) : ' לא הנחתי חכמה בעולם שלא עמדתי עליה, וכיון שהגעתי לפרשת פרה אדומה, 'אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני' ( קהלת ז ,כג )" 
הזעזוע שדברתי עליו קודם לא בא מכיוון זה, אלא מכיוון תובנותיו של הרב עדין לגבי "הטבע האנושי" באופן כללי, מצבו של האדם באשר הוא אדם.
הופתעתי לראות הסברה כי "יש ארבע מדרגות של בני-אדם...'אנוש' , 'גבר', 'איש' ולמעלה מכולם - 'אדם'."
דבריי כאן נועדו, "לשלוח אתכם לספר", לא יותר. 

אך על מנת לסבר את האוזן אביא סיפור חסידי, קצר ואולי גם ידוע, שמביא הרב, בפרק על "תזריע":

"מספרים שפעם באו מספר  חסידים אל המגיד ממזריטש, ואמרו לו שהם גרים רחוק, והם צריכים מישהו שיהיה מדריכם ומורם. הם הציעו את רבי מנדל'ה מוויטבסק (שאכן היה מעין ממלא מקומו של המגיד לאחר מותו), ושאלו איך יוכלו לדעת אם הוא האיש הנכון ? מה קנה-המידה למדוד אם הוא באמת גברא-רבה ? אז המגיד אמר להם: 'תשאלו אותו איזה עצה יש נגד גאווה. אם הוא ייתן לכם עצה - תדעו שאין בו ממש.' וכך הם עשו: הם באו אל רבי מנדל'ה ושאלו אותו ביחס לגאווה, והוא השיב: 'מה אוכל לומר לכם, אדם יכול ללכת בלבוש שק, בבגדים צואים, ולבו יהיה מלא גאווה, ואחר ילך ברחוב זקוף ומהודר - ולבו יהיה שבור בקרבו. אין לכך שום עצה'."*
סיפור שווה לכל נפש.

נזכרתי בדברים הבאים של אסא כשר יבדל"א, על "סיפור טוב":
"סיפור טוב מזמין אותנו, לא לעבור אותו , אלא לחיות בו. לא לחצות אותו מקצה אל קצה, כשם שעוברים בין עצי יער עבות, אלא להתמסר לו, לשוטט בו, כשם שמתרפקים על היער הקסום.
בסיפור כזה, אנחנו יכולים לשקוע, להניח לו לגרוף אותנו בין פרקיו. בתוך הסיפור אנחנו יכולים למצוא את עצמנו לא שקועים, מרותקים, אלא משקיעים, מפעילים את הדמיון, כדי להשלים את החסר, לפענח את הנרמז, להבין בין השורות, לראות בין הקווים. בסיפור טוב אנחנו בתוך הסיפור, אנחנו לא רק צופים, אנחנו גם יוצרים."
                     -  אסא כשר  ב"ספר קטן על משמעות החיים", הוצאת הקיבוץ המאוחד ועמותת יהורז, עמ' 69

שבת שלום
   ג'ף

*הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, חיי עולם, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן ירושלים בשיתוף המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים, דברים על פרשת תזריע , בעמ' 236. הציטוטים הקודמים הם מעמ' 228, ו 246 בספר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה