בכלל לא ברור שיש פשר לכל מה שקורה בעולם.
התובנה הזאת נעוצה כמובן בדברים שקראתי, שראיתי וששמעתי לאחרונה.
אביבה גוטליב זורנברג בספרה על בראשית אמרה לפני שנים שתמיד תהיינה ראיות מעולם אסונות הטבע לכך שהקיום האנושי מתקיים בעולם קר מנוכר ושרירותי. השיטפונות פוגעים ברשעים ובצדיקים כאחד.
לאחרונה שמעתי וראיתי שיחה של הרב פרופ' דניאל אפשטיין על דרכו של עמנואל לוינס.
הרב אפשטיין מספר שבמסגרת שיחה על לוינס בוורשה נשאל: מדוע יש לחפש סימני יהדות בהגותו של לוינס ? הרי הוא היה הוגה כל כך אוניברסלי ?
וכך השיב אפשטיין : אפשר לטייל בוורשה בלי לשים לב לכל סימן וזכר לנוכחות יהודית בעיר. אפשר, ממשיך ואומר אפשטיין, להביט בעולם כולו ולא לראות בו, לא אלוהים ולא יהודים.
פנחס פלאי אמר שאפשר לסכם את דרכו של השל במשפט אחד : "השל מחפש משמעות".
החיפוש אחר פשר בעולם איננו מסע של יחיד, וגם לא מסע פילוסופי בהכרח.
החיפוש אחר פשר תלוי הרבה מאד בהתבוננות. ( לא לשכוח את המבט בעיני הילד- הילדה)
וכפי שאמר אפלפלד: אם אתה קולט נכון אתה קולט את הכל.
לאנשי המחשבים בינינו וודאי יש הסבר מדוע אחרי שחיפשת נושא מסוים בגוגול או ב youtube ומצאת מה שמצאת - אתה ממשיך ביוזמת כח אלגוריתמי כזה או אחר לקבל שלא ביוזמתך חומר באותו הנושא. וכך הגיע אלי אתמול, בדרכי הביתה מן העבודה ואחרי שרשמתי את הדברים לעיל, הרצאה נוספת של הרב פרופ' דניאל אפשטיין. ההרצאה שתמצאו להלן עוסקת ביחסי הגומלין שבין אתיקה לפוליטיקה. לצד עניינים פילוסופיים כגון הקשרים בין לוינס והיידגר, מתייחס הרב אפשטיין בדרכו הנעימה והמתנגנת לאיטה, לענייני דיומא שבוערים אצלנו. מומלץ.
שבת שלום
ג'ף
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה