ממשיכים גם השבוע בעיון בפרק 36 - "בעיית הרוע" - בספרו של אברהם יהושע השל "אלוהים מבקש את האדם".
ברשימה הראשונה בסדרה זו ( אל"ד לשבת פ' שלח ) ראינו שבעיית הרוע היא בבעיה אחת מבין מספר בעיות שהשל עוסק בהן במפורש בהגותו ( בעיית הקוטביות, בעיית הניטרליות, היושרה. בעיית החירות ועוד ).
עיינו בפסקה הראשונה לפרק, פסקה שעוסקת במדרש אחד על "הבירה הדולקת".
הרשימה השנייה ( אל"ד לשבת פ' קורח ) התמקדה ב"גישה כללית" לעולם, גישה שמתומצת במשפט אחד מספר איוב, כדברי השל : "ישנו פסוק אחד המבטא את הלך רוחו של היהודי בכל הדורות; 'ארץ ניתנה ביד רָשע'" (ט, 24 ).
הרשימה שלישית, זו משבוע שעבר ( אל"ד לשבת פ' חוקת ) התמקדה בטיעון של השל ש"דת אינה מותרות".
כעת, הגענו לתת פרק הבא שכותרתו : "הבחנה עליונה". אומר השל שם:
"כושר ההבחנה היא פעולה ראשונית של האינטליגנצייה. אנו מבחינים בין שחור ללבן, בין יפה למכוער, בין נעים ללא נעים, בין רווח להפסד, בין טוב לרע, אמיתי לכוזב. גורל האנושות תלוי בהכרתנו בכך שההבחנה בין טוב לרע, בין אמיתי לכוזב, עליונה על כל שאר ההבחנות. כל עוד נעדרת הכרה זו, נעדיף את הנעים בברית עם הרע על פני הלא נעים בברית עם הטוב. הנחלת הבכורה של הבחנה זו לאנושות - זהו לבו של המסר המקראי."
א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ 294
במקור:
The power to make distinctions is a primary operation of intelligence. We distinguish between white and black, beautiful and ugly, pleasant and unpleasant, gain and loss, good and evil, right and wrong. The fate of mankind depends upon the realization that the distinction between good and evil, right and wrong, is superior to all other distinctions. As long as such realization is lacking, pleasantness in alliance with evil will be preferred to unpleasntness in alliance with good. To teach humanity the primacy of that distinction is of the essence of the Biblical message."
A.J. Heschel, God in Search of Man, FSG, p. 372
"עד כאן הקפה רביעית"
שבת שלום
ג'ף
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה