רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שישי, 28 ביוני 2024

אלו דברים לשבת פרשת שלח לך תשפ"ד ( מהדורה שנייה ומאוחרת )

 כותב אפלפלד:

"השנים בצבא היו שנים של בדידות ונכר. לא היה לי בית בארץ, והצריפים השוממים בצריפין, בבֵית לִיד ובחצרים, שמירות היום ושמירות הלילה רק הגבירו את הנכר. לא היה לי מקום להימלט אליו, ונמלטתי אל היומן שלי. היומן שלי מאותם ימים מלא געגועים להורי, לבית שאבד לי. משונה, דווקא בצבא התעצבו הגמגומים הראשונים שלי בדמות שירים קצרים. אני אומר 'שירים', אך היו אלה, לאמיתו של דבר, יבבות של בעל חיים שננטש, החוזר על יבבותיו באיזו מונוטוניות מייגעת. מחשבות, הרגשות ודמיונות רחשו בי כל העת, אך באין מילים הצטמצם הכל לכדי יבבה.

בצבא התחלתי, נכון יותר ניסיתי, לקרוא את הספרות העברית. זה היה הר תלול והרבה מעבר לכוחותי. בראשית שנות החמישים היו באופנה יזהר ושמיר. כל דף היה בשבילי משׂוכה, ובכל זאת קראתי בשקיקה, כמו מבקש להתוודע אל ארץ נכר שאליה נקלעתי. באותה עת חיפשתי את עצמי ואת זהותי בצעירים בדמותי, אך מה שעלה מתוך הדפים שקראתי היה עולם זר, מאוכלס באנשים צעירים נחרצים בדעתם, חיילים או מפקדים או איכרים בשדות פתוחים. אני באתי מחיים שלא היו בהם לא סדר ולא הדר, אבל גם לא תמימות ילדותית ולא אידאליזציה. חזרתי וקראתי, אך ככל  שהמשכתי  ברור היה כי חיים יפים ומהוגנים אלה של עבודה, לוחמה ואהבה לא יהיו מנת חלקי, גם אם אעשה את הבלתי אפשרי.

עניין אחר, אך לאמיתו של דבר אותו עניין: באותם הימים דיברו האנשים סביבי במילים גבוהות ובססמאות. אני שנאתי מאז ילדותי מילים גבוהות ומנופחות, אהבתי לעומתן מילים קטנות ושקטות המעלות ריחות וצלילים. ושוב סכסוך שאין לגשר עליו."

אהרן אפלפלד, "סיפור חיים", כתר הוצאה לאור בע"מ, עמ' 103 - 104


שבת שלום


יום רביעי, 26 ביוני 2024

אלו דברים לשבת פרשת שלח לך תשפ"ד

בהמשך למסע שהתחיל בשבועות, מסע שיש בו 4 תחנות ( ראו אלו דברים לשבת פרשת נשא )  - נחזור מהתחנה השלישית ( דברי הרב שג"ר ב"לוחות ושברי לוחות" ) ל"תחנה הראשונה" ( "השל" על "התגלות" ).  אביא כאן את דברי הסיום של אברהם יהושע השל לחלק השני של ספרו "אלוהים מבקש את האדם"; חלק שמוקדש כאמור, לנושא "התגלות". הפרק האחרון בחלק השני ( פרק 27 ) נקרא: "עקרון ההתגלות". הדברים שלהלן מופיעים תחת כותרת המשנה: "התורה שבעל פה מעולם לא הועלתה על הכתב".

וכך כותב השל שם:

"במשך מאות שנים חל איסור מוחלט להעלות על הכתב את מסורת התורה שבעל פה. 'כותבי הלכות כשורף התורה'.* 'אגדתא הכותבה אין לו חלק[לעולם הבא]'.^ אחר כך החליטו חז"ל לכתוב את התורה שבעל פה. כדי להצדיק את מעשה הרפורמה הנוזע הם פירשו את הפסוק 'עת לעשות לה' הפרו תורתך' ( תהילים קיט 126 ) כאילו בעתות של עשייה למען אלוהים מותר להפר את תורתו. מכאן הם למדו, שמוטב להפר חלק מן התורה משהתורה כולה תישכח.*^ הצטברות כמות אדירה של חומר תלמודי, פיזור הקהילות היהודיות והיחלשות הזיכרון הכריעו נגד שיטת הלימוד בעל פה.

רבי מנדל מקוצק שאל: כיצד יכלו רבותינו הקדמונים לדחות יסוד כה מרכזי ביהדות - אי־כתיבת מה שנמסר כתורה שבעל פה - על סמך פסוק אחד בספר תהילים ? האמת היא שהתורה שבעל פה מעולם לא נכתבה. משמעותה של התורה לעולם אינה מוכלת בספרים."

שבת שלום

   ג'ף

* בהערת שוליים 39 כותב השל על אתר: תמורה יד ע"ב

^ בה"ש 40 כותב השל על אתר : ירוש' שבת טז, א

*^ בה"ש 41 כ"ה ע"א : גטין ס ע"א ; תמורה יד ע"ב


יום רביעי, 19 ביוני 2024

אלו דברים לשבת פרשת שלח לך תשפ"ד (ט)

בטור לפני שבועיים תיארתי מסע בין 4 תחנות והתעכבתי בתחנה השלישית, בדברים של הרב שג"ר - ב"לוחות ושברי לוחות".

כדי להתקדם בתיאור המסע, עלי  כעת, להתעכב בתחנה השנייה. התחנה השנייה היא פרק 16 לספרו של אבי שגיא: "אתגר השיבה אל המסורת". כותרת הפרק היא: "דת ללא מטאפיזיקה: פתיחה להגות יהודית חדשה".

אומר שם שגיא:

"השפה היומיומית שאנו משתמשים בה ביחס לאל מנוגדת... למה שאנו חושבים או יכולים לחשוב על האל, ומאמציו התיאולוגיים של המאמין צריכים להיות מכוונים לסילוק המשמעות היומיומית והטבעית מן השפה הדתית:

אם הגותו של האדם הדתי דוחפת אותו  לעיון תיאולוגי - אין הוא בן חורין להימנע מניתוח וביקורת של מושגיה ומונחיה של התיאולוגיה ומהבנת משמעותם, שהיא בהכרח אחרת ממשמעותם כשהם משמשים כביטויים לתפיסת המציאות הטבעית האנושית.*

ליבוביץ בדומה לרמב"ם לפניו, אימץ תיאוריה קיצונית של הטרנסצנדנטיות האלוהית, שמקורותיה בשיקולים לגבי אופי ההכרה האנושית. המסקנה המתבקשת  משיקולים אלו היא כי 'האל איננו אובייקט של החשיבה הדתית'.^

באופן דומה אין אנו יכולים לומר משהו על העולם כשלעצמו, לא שהוא קדמון ואף לא שהוא נברא, שכן:

מושג 'הבריאה' אף הוא אינו מקביל לשום דבר שבנסיוננו ולשום מושג הנגזר מהכרת המציאות שאותה אנו תופסים. ולפיכך גם הוא חסר מובן בשבילנו, אם הוא מופיע כתארה של המציאות.^^

בדומה לויטגנשטיין ליבוביץ סבר כי באמצעות המדע אנו יכולים להבין תהליכים המתחוללים בעולם, אך אין אנו יכולים להבין את מהותו או את עצם קיומו של העולם, נושא זה הוא מעבר לאופק יכולתנו ההכרתית. ליבוביץ, כמו ויטגנשטיין, דחה את קיומן של החידות, היינו אותן שאלות שאין דרך להשיב עליהן באמצעות הכרתנו המדעית. ויטגנשטיין כתב: 'כשהתשובה אינה ניתנת להבעה, גם השאלה אינה ניתנת להבעה. החידה הזאת אינה בנמצא. אם שאלה ניתנת לניסוח, מן האפשר גם להשיב עליה'.**

ובאופן דומה ליבוביץ כתב: 'המדע עונה על כל שאלה שניתן להציגה בשפת המיתודה של המדע  - והוא לבדו עונה עליה. אין שאלה מדעית שנשארת בגדר 'חידה' במדע ופתרונה בא ממקום אחר'. *^

אם אכן הכרתנו מוגבלת ומתוחמת על ידי הניסיון הממשי היומיומי, הרי שלא ניתן לייחס לאירועים היסטוריים המתרחשים בעולם משמעויות שמעבר להכרתנו, המושגים הדתיים הקלאסיים כמו 'השגחה', 'גאולה' ודומיהם המשקפים פרשנות מטאפיזית להתרחשויות היסטוריות, נעשים עתה חסרי מובן, שהרי ההתרחשויות מתבססות על 'אינפורמציה עובדתית' שאיננה תואמת להכרתנו האמפירית."^*

אנחנו בעיצומו של  העיון ב"תחנה השנייה".

המשך, בלי נדר, יבוא


* שגיא  מפנה כאן בה"ש 3 לליבוביץ "אמונה, הסטוריה, וערכים", עמ' 40

^ שגיא  מפנה כאן בה"ש 4  לליבוביץ "יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל", עמ' 362

^^ שגיא  מפנה כאן בה"ש 5 לשם בעמ' 340

** שגיא  מפנה כאן בה"ש 6 לויטגנשטיין, טראקטאט לוגי־פילוסופי, ת"א , ספרית פועלים, עמ' 96

*^ שגיא  מפנה כאן בה"ש  7 לליבוביץ "יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל", עמ' 364

^* אבי שגיא, "אתגר השיבה אל המסורת" , מכון שלום הרטמן, הפקולטה למשפטים אונב' בר־אילן, הוצאת הקיבוץ המאוחד, עמ' 387 -388





אלו דברים לשבת פרשת בהעלותך תשפ"ד

ההמשך של הטור משבוע שעבר עדיין בעבודה.

בינתיים  דברים שראיתי השבוע פרי עטו  של שלום רוזנברג (ש.ר )  שבו את ליבי. 

הדברים מופיעים בספרו של ש.ר  "גשר צר - אמונה בעולם של ספק על פי ר' נחמן מברסלב" תחת הכותרת "המלחמה של העתיד" בפרק ד לספר שנקרא: "'טוב יותר להיות פתי יאמין לכל דבר': תמימות מול התחכמות".

כותב ש.ר:

"בסיפורי ש"י עגנון ישנו מוטיב חוזר שבקריאה ראשונה אינו בולט לעין. כאשר הדמויות בסיפור נוסעות בעגלה הרתומה לסוסים, הנסיעה תכלול לעיתים מחלוקת בין מתנגדים וחסידים; אך כשמופיעות דמויות הנוסעות ברכבת, אזי המחלוקת היא בין החסידים למשכילים. במילים אחרות, ההבדל בין התקופות, וממילא המחלוקות המרכזיות שבכל תקופה, מתבטא במרומז בשלב ההתפתחות הטכנולוגית של כלי התחבורה. רבי נחמן עצמו חי בדיוק בתפר הזה, שבין העגלה שכבר יצאה לדרך לבין הרכבת שעוד לא הגיעה למזרח אירופה ( אומנם כשהיה בארץ ישראל כבר הייתה כאן רכבת טורקית). הוא ראה את ניצני ההשכלה מתחילים לפרוח בסביבתו והבין היטב לאן הולכים הדברים. בהקשר הזה אפשר להזכיר את אחת מאמרותיו המבריקות של שרלוק הולמס לד"ר ווטסון: 'מי שראה פעם טיפת מים נופלת, הוא כבא צריך לדמות לעצמו את מפלי ניאגרה, ויקטוריה ומפלי האיגואסו'.

העיסוק הרב של רבי נחמן בקושיות הבלתי־פתורות על האמונה, שבהן עסקנו בפרק הקודם, לא נולד בחלל ריק.  אנו מדברים על תקופה שבה הנאורות המערב אירופית, שרוחות של אתאיזם מנשבות בה, כבר עמדה בפתחה של מזרח אירופה. הדבר מחדד את רגישותו של רבי נחמן לרוחות הזמן. האמרה של הולמס הנזכרת התקיימה ברבי נחמן: די היה לו לראות במקצת את ההשכלה היהודית, והוא רק שמע על המתרחש מן הבחינה האינטלקטואלית במערב אירופה, בייחוד בצרפת, ומה שראה ושמע הספיק לו כדי לחזות את הסערה שתפיל מבחינה רוחנית כמעט את כל מה שיעמוד בדרכה, את סופו של עידן ותחילתו של עידן חדש. הבה נשמע זאת בקולו של רבי נחמן:

ואמר שהולך אפיקורסות גדול על העולם, וכן סיפר כמה פעמים שהולך ונמשך אפיקורסות גדול בעוונותינו הרבים בעולם. אשרי מי שיחזיק עצמו באמונה באלו העתים.

                                                                                         ( שיחות הר"ן, לה)"*

ש"י עגנון, שרלוק הולמס, ויואל הופמן.

משפט אחד  של ש.ר במבוא לספר שוזר כחוט השני   בין היוצרים והדמויות הנ"ל לבין רבי נחמן לביננו:

"רבי נחמן היה סבור שצורת ביטוי זו, של סיפורי פנטזיה ואבסורד, מאפשרת לתאר אמיתות עמוקות באופן שקשה להביע בצורה ישירה."*

שבת שלום

    ג'ף

*שלום רוזנברג, גשר צר - אמונה בעולם של ספק על פי ר' נחמן מברסלב, ספרי מגיד הוצאת קורן, עמ'  53- 54; המשפט מהמבוא הוא בעמ' 6





יום חמישי, 13 ביוני 2024

"ויהי ערב ויהיה בוקר יום אחד" בעקבות כהן, הופמן, שוורץ ו"הדבר האמיתי"*

 "סבל לא ידעתי מהו עד שמצאתי עצמי לילה אחד בחדר עלוב בבית מלון עלוב, דופק את הראש בקיר - ואומר לעצמי איני יכול עוד, איני יכול עוד לכתוב. זה קשה מדי."

זהו משפט של לאונרד כהן באחד הראיונות שמופיעים בסרט "הללויה". משפט שלא רק שאני "מצטט"  מהזיכרון  - זהו גם תרגום של הח"מ לעברית מהמקור שבאנגלית.

כעת לילה, לפנות בוקר לאמיתו של דבר, בירוחם, על שפת המדבר. בבית.

אנחנו עדיין אחרי השבעה באוקטובר.

מרבית השבויים עדיין לא שבו.

"כוחות גדולים יותר מכוחה של הספרות מניעים אותנו." כותב יואל הופמן בפסקה 81 ב"אפרים". הוא מכוון שם בהמשך ל"אהבה". 

אני מכוון ל"אלימות".

עם הזמן למדתי להבדיל הבדל היטב בין "ספרות" לבין "ביקורת" על ספרות. בין טקסט לבין פרשנות. בין בוקר לבין המילה "בוקר".

הספרות והביקורת צריכים זה לזה אך אסור לשכוח מה עיקר ומה טפל.

"בראשית ברא" מול כל השאר.

מבקש להעמיד זה מול זה את פסקה 81   כולה ( ב"אפרים" ) מול טקסט של יגאל שוורץ  במאמר שנקרא "נונסנס, היגיון וטראומה ביצירתו של יואל הופמן" בעמודים  157 - 158 בקטע שמתחיל "את עיקר אונן ומרצן משקיעות הדמויות" עד "דחף לאמץ ולחבק אותן" בקובץ שנקרא  "ללכת ברחובות פנימיים - היקום של יואל הופמן".

טעות היא לחשוב שלטקסט יש רק פירוש אחד.

"בראשית ברא"

* בעקבות ידיעה שאיני רוצה לעלות על דל שפתי, ידיעה שטרם הותרה לפרסום כי לא הבשילה העת, כך נאמר.

אלו דברים לשבת פרשת נשא תשפ"ד

 "אנחנו רואים יונה וחושבים על המלים צלם אנוש. הרוח היא חידה וגם הרוח שנושבת בין הבתים בסוף דצמבר."

יואל הופמן, "אפרים"*

במסגרת העיון שלי במעמד הר סיני, השבוע, עצרתי בארבע תחנות. התחנה הראשונה היתה העיסוק של השל בנושא "התגלות" בחלק השני לספרו "אלוהים מבקש את האדם". התחנה השניה היתה הביקורת של ליבוביץ ואבי שגיא יבדל"א על עצם הרעיון של "מעמד הר סיני" כ"עובדה דתית", בפרק ה16 לספר שבעריכת שגיא שנקרא " אתגר השיבה אל המסורת". כותרת פרק ה16 היא : "דת ללא מטאפיזיקה: פתיחה להגות יהודית חדשה". התחנה שלישית היתה דברים שכתב ואמר הרב שג"ר שמופיעים במסה שלו שנקראת "אמונתי - אמונה בעולם פוסטמודרני". התחנה הרביעית היתה ספרו של יואל הופמן "אפרים".

הדברים להלן הם חלק מניסיון שלי לעכל את מה  קראתי בשבועות. אני מעריך שהניסיון הזה ישתרע על פני יותר מטור אחד. הנחת העבודה שלי היא שהניסיון הזה -  המסע הזה - יעניין גם  את הקוראים שכאן, חלקם לפחות.

אני מבקש לפתוח בדברים מהתחנה השלישית.^

ובכן בהערת הרחבה א' בסוף המסה אומר הרב שג"ר כך:

"לעתים כשאני קורא ולומד הוגי דעות מודרנים כדוגמת ליבוביץ', אני נפעם משגב האמונה המתגלית בהם. זאת אמונה כל כך בלתי קבילה וחסרת היגיון, כל כך רחוקה מהשכל הישר והטבעי, שאני שואל את עצמי מדוע הם מאמינים. הרי אנשים משכילים, מפוכחים ורציונליים אלו, אנשי מדע ופילוסופים חריפי שכל, מגיעים לא פעם למסקנות הנראות אבסורדיות בעיניי. הם מצדיקים את מסקנותיהם הדתיות בלוליינות שכלית נפלאה, בפילוסופיה מורכבת ומתוחכמת, אבל בעצם לשם מה ? מסקנתי פשוטה: אמונתם עמוקה ורבה. אינני יודע אם הם רוצים בכלל להאמין, אבל כפי הנראה האמונה רוצה אותם - ובכל אופן אין הם מסוגלים להשתחרר ממנה. מבחינה חיצונית אובייקטיבית, אין לדעתי הצדקה לאמונה אבסורדית כזו.

על פי רוב, התשובות שההוגים האלו נותנים הן חלשות מהשאלות. המסקנה שאני מסיק מכל זה היא שכוחה של האמונה גדול מהם. האם אתן לכך פרשנות פסיכולוגית, סוציולוגית וכדומה, פרשנות של עין רעה; או שמא אומר רק שהכלים שלהם אינם מספיקים בשביל לשקף את האמת העמוקה המצויה בהם ? כאמור, אמונה היא קבלה עצמית, וכיוון שאני מקבל את עצמי, אני מבקש להאמין באמונה שלהם. ובכל אופן, יחסי שלי אל האמונה אינו רציונלי."*^

אסיים בהערה נוספת של הרב שג"ר^^ :

 "חיוך הילד הנו התגלות של מציאות אלוקית."

המשך, בלי נדר, בוא יבוא.

שבת שלום

   ג'ף

מקורות והערות

יואל הופמן, "אפרים", כתר הוצאה לאור בע"מ, הכריכה האחורית של הספר והתחילה של אחת הפסקאות בתוך הספר

 ^אעיר כאן, בהמשך למה שכבר הערתי על הצורך בכמה טורים כדי להציג את המסע שעברתי, שאני "קצת בונה" על הסבלנות שלכם ( זה לא חדש ). אני מבטיח שבסוף הדרך חלקי הפאזל שיובאו יתנו תמונה קוהרנטית ככל הניתן בהתחשב בחומר ובהתאם כמובן ביכולותיי.

*^ כלל המובאות דלעיל הן כאמור ממסה שנקראת "אמונתי" בקובץ של הרב שג"ר "לוחות ושברי לוחות  - הגות יהודית נוכח הפוסטמודרניזם" ,הוצאת ידיעות אחרונות ספרי חמד ומכון כתבי הרב שג"ר  בעמ' 425 ו426

^^לעניין הערות ההרחבה דלעיל - בתחילת המסה מציינים העורכים את הדברים הבאים:

מסה זו נכתבה בסיוון תשס"ד, לקראת הרצאה. הדברים דרשו עריכה מרובה, כולל תוספת מקבצים שונים להבהרת הדברים. הטיוטות הכילו שני חלקים - חלק מאורגן יותר וחלק פרגמנטרי המכיל מעין הרהורים על נושא האמונה. גם בעריכה השארנו חלק מסוים מהדברים בצורתם הפרגמנטרית, ומיקמנו אותם בסוף הפרק כהערות הרחבה לחלקים שונים במסה."



יום שבת, 8 ביוני 2024

מתוך "רשימות על שירה"

 


090624 ג סיון תשפ"ד  47 לעומר 247 למלחמה

מבקר הספרות האמריקאי הרולד בלום העיר פעם שאם מביטים מקרוב  בשירי וולס סטיבנס, אפשר לראות את המשורר הלאומי של ארה"ב, וול ויטמן, מציץ מאחורי הדברים.

אם מביטים מקרוב בכתבי אפלפלד ויואל הופמן, נדמה לי שאפשר לראות את קפקא מציץ מאחורי הדברים.

מאחורי קפקא מציף קהלת אבל זה כבר ענין אחר


יום שלישי, 4 ביוני 2024

אלו דברים לשבת פרשת במדבר תשפ"ד ( "בעקבות 'ברנהרט' ליואל הופמן" )

פשר הוא לעתים 

עניין חמקמק

כשאדם עומד

על קצה המכתש

לפנות שחר

הפשר מולו ברור

כשמש. 

באוטובוס

בדרך לעבודה

ב07:00 בבוקר

הדברים

קצת פחות

ברורים.

המנעד הוא 

גדול.

"כל הדרכים" 

אומר השל 

"בחזקת סכנה."

שבת שלום

   ג'ף