רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 13 ביוני 2024

אלו דברים לשבת פרשת נשא תשפ"ד

 "אנחנו רואים יונה וחושבים על המלים צלם אנוש. הרוח היא חידה וגם הרוח שנושבת בין הבתים בסוף דצמבר."

יואל הופמן, "אפרים"*

במסגרת העיון שלי במעמד הר סיני, השבוע, עצרתי בארבע תחנות. התחנה הראשונה היתה העיסוק של השל בנושא "התגלות" בחלק השני לספרו "אלוהים מבקש את האדם". התחנה השניה היתה הביקורת של ליבוביץ ואבי שגיא יבדל"א על עצם הרעיון של "מעמד הר סיני" כ"עובדה דתית", בפרק ה16 לספר שבעריכת שגיא שנקרא " אתגר השיבה אל המסורת". כותרת פרק ה16 היא : "דת ללא מטאפיזיקה: פתיחה להגות יהודית חדשה". התחנה שלישית היתה דברים שכתב ואמר הרב שג"ר שמופיעים במסה שלו שנקראת "אמונתי - אמונה בעולם פוסטמודרני". התחנה הרביעית היתה ספרו של יואל הופמן "אפרים".

הדברים להלן הם חלק מניסיון שלי לעכל את מה  קראתי בשבועות. אני מעריך שהניסיון הזה ישתרע על פני יותר מטור אחד. הנחת העבודה שלי היא שהניסיון הזה -  המסע הזה - יעניין גם  את הקוראים שכאן, חלקם לפחות.

אני מבקש לפתוח בדברים מהתחנה השלישית.^

ובכן בהערת הרחבה א' בסוף המסה אומר הרב שג"ר כך:

"לעתים כשאני קורא ולומד הוגי דעות מודרנים כדוגמת ליבוביץ', אני נפעם משגב האמונה המתגלית בהם. זאת אמונה כל כך בלתי קבילה וחסרת היגיון, כל כך רחוקה מהשכל הישר והטבעי, שאני שואל את עצמי מדוע הם מאמינים. הרי אנשים משכילים, מפוכחים ורציונליים אלו, אנשי מדע ופילוסופים חריפי שכל, מגיעים לא פעם למסקנות הנראות אבסורדיות בעיניי. הם מצדיקים את מסקנותיהם הדתיות בלוליינות שכלית נפלאה, בפילוסופיה מורכבת ומתוחכמת, אבל בעצם לשם מה ? מסקנתי פשוטה: אמונתם עמוקה ורבה. אינני יודע אם הם רוצים בכלל להאמין, אבל כפי הנראה האמונה רוצה אותם - ובכל אופן אין הם מסוגלים להשתחרר ממנה. מבחינה חיצונית אובייקטיבית, אין לדעתי הצדקה לאמונה אבסורדית כזו.

על פי רוב, התשובות שההוגים האלו נותנים הן חלשות מהשאלות. המסקנה שאני מסיק מכל זה היא שכוחה של האמונה גדול מהם. האם אתן לכך פרשנות פסיכולוגית, סוציולוגית וכדומה, פרשנות של עין רעה; או שמא אומר רק שהכלים שלהם אינם מספיקים בשביל לשקף את האמת העמוקה המצויה בהם ? כאמור, אמונה היא קבלה עצמית, וכיוון שאני מקבל את עצמי, אני מבקש להאמין באמונה שלהם. ובכל אופן, יחסי שלי אל האמונה אינו רציונלי."*^

אסיים בהערה נוספת של הרב שג"ר^^ :

 "חיוך הילד הנו התגלות של מציאות אלוקית."

המשך, בלי נדר, בוא יבוא.

שבת שלום

   ג'ף

מקורות והערות

יואל הופמן, "אפרים", כתר הוצאה לאור בע"מ, הכריכה האחורית של הספר והתחילה של אחת הפסקאות בתוך הספר

 ^אעיר כאן, בהמשך למה שכבר הערתי על הצורך בכמה טורים כדי להציג את המסע שעברתי, שאני "קצת בונה" על הסבלנות שלכם ( זה לא חדש ). אני מבטיח שבסוף הדרך חלקי הפאזל שיובאו יתנו תמונה קוהרנטית ככל הניתן בהתחשב בחומר ובהתאם כמובן ביכולותיי.

*^ כלל המובאות דלעיל הן כאמור ממסה שנקראת "אמונתי" בקובץ של הרב שג"ר "לוחות ושברי לוחות  - הגות יהודית נוכח הפוסטמודרניזם" ,הוצאת ידיעות אחרונות ספרי חמד ומכון כתבי הרב שג"ר  בעמ' 425 ו426

^^לעניין הערות ההרחבה דלעיל - בתחילת המסה מציינים העורכים את הדברים הבאים:

מסה זו נכתבה בסיוון תשס"ד, לקראת הרצאה. הדברים דרשו עריכה מרובה, כולל תוספת מקבצים שונים להבהרת הדברים. הטיוטות הכילו שני חלקים - חלק מאורגן יותר וחלק פרגמנטרי המכיל מעין הרהורים על נושא האמונה. גם בעריכה השארנו חלק מסוים מהדברים בצורתם הפרגמנטרית, ומיקמנו אותם בסוף הפרק כהערות הרחבה לחלקים שונים במסה."



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה