רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 19 ביוני 2024

אלו דברים לשבת פרשת שלח לך תשפ"ד (ט)

בטור לפני שבועיים תיארתי מסע בין 4 תחנות והתעכבתי בתחנה השלישית, בדברים של הרב שג"ר - ב"לוחות ושברי לוחות".

כדי להתקדם בתיאור המסע, עלי  כעת, להתעכב בתחנה השנייה. התחנה השנייה היא פרק 16 לספרו של אבי שגיא: "אתגר השיבה אל המסורת". כותרת הפרק היא: "דת ללא מטאפיזיקה: פתיחה להגות יהודית חדשה".

אומר שם שגיא:

"השפה היומיומית שאנו משתמשים בה ביחס לאל מנוגדת... למה שאנו חושבים או יכולים לחשוב על האל, ומאמציו התיאולוגיים של המאמין צריכים להיות מכוונים לסילוק המשמעות היומיומית והטבעית מן השפה הדתית:

אם הגותו של האדם הדתי דוחפת אותו  לעיון תיאולוגי - אין הוא בן חורין להימנע מניתוח וביקורת של מושגיה ומונחיה של התיאולוגיה ומהבנת משמעותם, שהיא בהכרח אחרת ממשמעותם כשהם משמשים כביטויים לתפיסת המציאות הטבעית האנושית.*

ליבוביץ בדומה לרמב"ם לפניו, אימץ תיאוריה קיצונית של הטרנסצנדנטיות האלוהית, שמקורותיה בשיקולים לגבי אופי ההכרה האנושית. המסקנה המתבקשת  משיקולים אלו היא כי 'האל איננו אובייקט של החשיבה הדתית'.^

באופן דומה אין אנו יכולים לומר משהו על העולם כשלעצמו, לא שהוא קדמון ואף לא שהוא נברא, שכן:

מושג 'הבריאה' אף הוא אינו מקביל לשום דבר שבנסיוננו ולשום מושג הנגזר מהכרת המציאות שאותה אנו תופסים. ולפיכך גם הוא חסר מובן בשבילנו, אם הוא מופיע כתארה של המציאות.^^

בדומה לויטגנשטיין ליבוביץ סבר כי באמצעות המדע אנו יכולים להבין תהליכים המתחוללים בעולם, אך אין אנו יכולים להבין את מהותו או את עצם קיומו של העולם, נושא זה הוא מעבר לאופק יכולתנו ההכרתית. ליבוביץ, כמו ויטגנשטיין, דחה את קיומן של החידות, היינו אותן שאלות שאין דרך להשיב עליהן באמצעות הכרתנו המדעית. ויטגנשטיין כתב: 'כשהתשובה אינה ניתנת להבעה, גם השאלה אינה ניתנת להבעה. החידה הזאת אינה בנמצא. אם שאלה ניתנת לניסוח, מן האפשר גם להשיב עליה'.**

ובאופן דומה ליבוביץ כתב: 'המדע עונה על כל שאלה שניתן להציגה בשפת המיתודה של המדע  - והוא לבדו עונה עליה. אין שאלה מדעית שנשארת בגדר 'חידה' במדע ופתרונה בא ממקום אחר'. *^

אם אכן הכרתנו מוגבלת ומתוחמת על ידי הניסיון הממשי היומיומי, הרי שלא ניתן לייחס לאירועים היסטוריים המתרחשים בעולם משמעויות שמעבר להכרתנו, המושגים הדתיים הקלאסיים כמו 'השגחה', 'גאולה' ודומיהם המשקפים פרשנות מטאפיזית להתרחשויות היסטוריות, נעשים עתה חסרי מובן, שהרי ההתרחשויות מתבססות על 'אינפורמציה עובדתית' שאיננה תואמת להכרתנו האמפירית."^*

אנחנו בעיצומו של  העיון ב"תחנה השנייה".

המשך, בלי נדר, יבוא


* שגיא  מפנה כאן בה"ש 3 לליבוביץ "אמונה, הסטוריה, וערכים", עמ' 40

^ שגיא  מפנה כאן בה"ש 4  לליבוביץ "יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל", עמ' 362

^^ שגיא  מפנה כאן בה"ש 5 לשם בעמ' 340

** שגיא  מפנה כאן בה"ש 6 לויטגנשטיין, טראקטאט לוגי־פילוסופי, ת"א , ספרית פועלים, עמ' 96

*^ שגיא  מפנה כאן בה"ש  7 לליבוביץ "יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל", עמ' 364

^* אבי שגיא, "אתגר השיבה אל המסורת" , מכון שלום הרטמן, הפקולטה למשפטים אונב' בר־אילן, הוצאת הקיבוץ המאוחד, עמ' 387 -388





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה