רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 26 ביוני 2024

אלו דברים לשבת פרשת שלח לך תשפ"ד

בהמשך למסע שהתחיל בשבועות, מסע שיש בו 4 תחנות ( ראו אלו דברים לשבת פרשת נשא )  - נחזור מהתחנה השלישית ( דברי הרב שג"ר ב"לוחות ושברי לוחות" ) ל"תחנה הראשונה" ( "השל" על "התגלות" ).  אביא כאן את דברי הסיום של אברהם יהושע השל לחלק השני של ספרו "אלוהים מבקש את האדם"; חלק שמוקדש כאמור, לנושא "התגלות". הפרק האחרון בחלק השני ( פרק 27 ) נקרא: "עקרון ההתגלות". הדברים שלהלן מופיעים תחת כותרת המשנה: "התורה שבעל פה מעולם לא הועלתה על הכתב".

וכך כותב השל שם:

"במשך מאות שנים חל איסור מוחלט להעלות על הכתב את מסורת התורה שבעל פה. 'כותבי הלכות כשורף התורה'.* 'אגדתא הכותבה אין לו חלק[לעולם הבא]'.^ אחר כך החליטו חז"ל לכתוב את התורה שבעל פה. כדי להצדיק את מעשה הרפורמה הנוזע הם פירשו את הפסוק 'עת לעשות לה' הפרו תורתך' ( תהילים קיט 126 ) כאילו בעתות של עשייה למען אלוהים מותר להפר את תורתו. מכאן הם למדו, שמוטב להפר חלק מן התורה משהתורה כולה תישכח.*^ הצטברות כמות אדירה של חומר תלמודי, פיזור הקהילות היהודיות והיחלשות הזיכרון הכריעו נגד שיטת הלימוד בעל פה.

רבי מנדל מקוצק שאל: כיצד יכלו רבותינו הקדמונים לדחות יסוד כה מרכזי ביהדות - אי־כתיבת מה שנמסר כתורה שבעל פה - על סמך פסוק אחד בספר תהילים ? האמת היא שהתורה שבעל פה מעולם לא נכתבה. משמעותה של התורה לעולם אינה מוכלת בספרים."

שבת שלום

   ג'ף

* בהערת שוליים 39 כותב השל על אתר: תמורה יד ע"ב

^ בה"ש 40 כותב השל על אתר : ירוש' שבת טז, א

*^ בה"ש 41 כ"ה ע"א : גטין ס ע"א ; תמורה יד ע"ב


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה