רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 19 ביוני 2024

אלו דברים לשבת פרשת בהעלותך תשפ"ד

ההמשך של הטור משבוע שעבר עדיין בעבודה.

בינתיים  דברים שראיתי השבוע פרי עטו  של שלום רוזנברג (ש.ר )  שבו את ליבי. 

הדברים מופיעים בספרו של ש.ר  "גשר צר - אמונה בעולם של ספק על פי ר' נחמן מברסלב" תחת הכותרת "המלחמה של העתיד" בפרק ד לספר שנקרא: "'טוב יותר להיות פתי יאמין לכל דבר': תמימות מול התחכמות".

כותב ש.ר:

"בסיפורי ש"י עגנון ישנו מוטיב חוזר שבקריאה ראשונה אינו בולט לעין. כאשר הדמויות בסיפור נוסעות בעגלה הרתומה לסוסים, הנסיעה תכלול לעיתים מחלוקת בין מתנגדים וחסידים; אך כשמופיעות דמויות הנוסעות ברכבת, אזי המחלוקת היא בין החסידים למשכילים. במילים אחרות, ההבדל בין התקופות, וממילא המחלוקות המרכזיות שבכל תקופה, מתבטא במרומז בשלב ההתפתחות הטכנולוגית של כלי התחבורה. רבי נחמן עצמו חי בדיוק בתפר הזה, שבין העגלה שכבר יצאה לדרך לבין הרכבת שעוד לא הגיעה למזרח אירופה ( אומנם כשהיה בארץ ישראל כבר הייתה כאן רכבת טורקית). הוא ראה את ניצני ההשכלה מתחילים לפרוח בסביבתו והבין היטב לאן הולכים הדברים. בהקשר הזה אפשר להזכיר את אחת מאמרותיו המבריקות של שרלוק הולמס לד"ר ווטסון: 'מי שראה פעם טיפת מים נופלת, הוא כבא צריך לדמות לעצמו את מפלי ניאגרה, ויקטוריה ומפלי האיגואסו'.

העיסוק הרב של רבי נחמן בקושיות הבלתי־פתורות על האמונה, שבהן עסקנו בפרק הקודם, לא נולד בחלל ריק.  אנו מדברים על תקופה שבה הנאורות המערב אירופית, שרוחות של אתאיזם מנשבות בה, כבר עמדה בפתחה של מזרח אירופה. הדבר מחדד את רגישותו של רבי נחמן לרוחות הזמן. האמרה של הולמס הנזכרת התקיימה ברבי נחמן: די היה לו לראות במקצת את ההשכלה היהודית, והוא רק שמע על המתרחש מן הבחינה האינטלקטואלית במערב אירופה, בייחוד בצרפת, ומה שראה ושמע הספיק לו כדי לחזות את הסערה שתפיל מבחינה רוחנית כמעט את כל מה שיעמוד בדרכה, את סופו של עידן ותחילתו של עידן חדש. הבה נשמע זאת בקולו של רבי נחמן:

ואמר שהולך אפיקורסות גדול על העולם, וכן סיפר כמה פעמים שהולך ונמשך אפיקורסות גדול בעוונותינו הרבים בעולם. אשרי מי שיחזיק עצמו באמונה באלו העתים.

                                                                                         ( שיחות הר"ן, לה)"*

ש"י עגנון, שרלוק הולמס, ויואל הופמן.

משפט אחד  של ש.ר במבוא לספר שוזר כחוט השני   בין היוצרים והדמויות הנ"ל לבין רבי נחמן לביננו:

"רבי נחמן היה סבור שצורת ביטוי זו, של סיפורי פנטזיה ואבסורד, מאפשרת לתאר אמיתות עמוקות באופן שקשה להביע בצורה ישירה."*

שבת שלום

    ג'ף

*שלום רוזנברג, גשר צר - אמונה בעולם של ספק על פי ר' נחמן מברסלב, ספרי מגיד הוצאת קורן, עמ'  53- 54; המשפט מהמבוא הוא בעמ' 6





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה