כותב הרב עדין אבן־ישראל שטיינזלץ זצ"ל בספרו "חיי עולם" על פרשת השבוע, בין היתר, את הדברים הבאים:
"הדבר אולי מפתיע, אך כשם שיש יצר הרע של שקר, כך גם הרצון להגיע לאמת עשוי להיות סוג של יצר הרע, ולעיתים הוא הרבה יותר גרוע. ואכן מתברר, שאדם יכול להישבר לא רק על ידי הליכה לדברים הנראים כתמצית ושיא הרע הגמור, אלא גם על ידי הליכה קיצונית לצד השני. יש סוג של יצר הרוצה למשוך את האדם למקומות ולתפיסות בהן קיימת רק ברירה חד־משמעית - או כולו טוב או כולו רע. הרבה יותר קשה לעמוד בפני סוג כזה של יצר הרע, מאשר בפני יצר הרע הרגיל, לא מפני שהוא מעמיד את פיתויי היצר, הוא הרי מעמיד עולם ברור; אלא דווקא מפני שבצדה של דרך ההצגה הזאת של העולם, כבר נעוץ המכשול הבא מיד לאחר מכן: חוסר היכולת לעמוד בזה.
חז"ל ( בראשית רבה עז, ג ) מסכימים על כך שהמלאך שיעקב פוגש הוא שרו של עשו - הוא יצר הרע, הוא מלאך המוות, הוא המייצג של כל הדברים הרעים. אולם ישנה מחלוקת באיזו דמות נגלה שרו של עשו ליעקב: יש אומרים ש 'כעובד כוכבים נדמה לו', 'כארכי ליסטים נדמה לו', אך יש גם האומרים ש'כתלמיד חכם נדמה לו' ( חולין צא, א ובראשית רבה שם ).
כאשר שרו של עשו מופיע כליסטים, אנחנו מכירים אותו. הוא אומר במפורש 'שמח בחור בילדותיך ויטיבך ליבך בימי בחורותך' ( קהלת יא, ט ) . אני פוגש את הרע, והוא מציע לי הצעה מגונה, על השולחן. הוא לא מוכר מערכת ערכים, והוא לא מוכר חכמה ומוסר - הוא מוכר סחורה גולמית בצורה מאוד ברורה. אמנם המאבק נגדו לא תמיד קל, אבל הוא מאבק מסוג מאוד ברור. אולם כשהוא נגלה בתור תלמיד חכם, הוא טוען טענות מיוחדות: הוא לא מוכר לך את העולם הזה, הוא מוכר לך את העולם הבא. והשאלה המתבקשת כמובן היא: אם הוא כל כך טוב, אם הוא כל כך תלמיד חכם, מדוע הוא 'שרו של עשו' ?"*
וראו עוד - לפני ואחרי הדברים לעיל - בספר הנ"ל.
האיור להלן Courtesy National Gallery of Art, Washington
שבת שלום
ג'ף
*הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, חיי עולם, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן ירושלים בשיתוף המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים, עמ' 76 - 77
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה