ה"מי השילוח" על הפרשה אומר:
"בספר במדבר נרמז כי לא יצדק לפניו כל חי
שאפילו נפשות יקרות
אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא,
שבפרשה זו כתיב ותאכל בקצה המחנה בקצינים שבמחנה,
ובפרשת שלח כתיב חטא מרגלים כולם אנשים ראשי
בני ישראל שהיו תועי לבב ולא ידעו דרכי ה',
וכן בפרשת מקושש, ובפרשת קורח
שפיקח היה ועינו הטעתו, ובפרשת חוקת כתיב
מי מריבה על משה ואהרן, ובפרשת בלק
על זמרי בן סלוא שהיה נשיא,
זה רומז מה שנאמר ( דברים ט'ז') זכור אל תשכח
את אשר הקצפת את ה' אלוהיך במדבר,
כי מדבר מורה על החורבן והשממון שבכל פרט,
וכמו שהיה עלמין דאיתחרבו קודם עולם הבנין,
וזה רומז בכח אדם על כוחות השובבים והפראים שבו
שרוצים להחטיאו בחטאת נעורים, ולכן
גם בכל ענינים גבוהים נמצא מכח המדבר,
כי מדבר מורם על כלל העולם,
שקודם בריאת צורת האדם היה כל העולם כולו מדבר
שישוב הוא רק מבני אדם וכל דבר טרם שנגמר
צורת האדם בשלימות
נקרא מדבר"*
ותודה לאביבה גוטלייב זורנברג שמפנה כמה פעמים
לדברים הנ"ל בספרה על ספר במדבר שטרם תורגם לעברית.^
שבת שלום
ג'ף
*ר' מרדכי יוסף מאיזביצא, מי השילוח ( חלק שני ) בהוצאת מכון להוצאת ספרי רבה"ק מאיזביצא ראדין, עמ' צו
Avivah Gottlieb Zornberg, Bewilderments Reflections on the Book of Numbers, Schocken Books,
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה