היום 559 ימים למלחמה וארבעה ימים לעומר
הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל :
"לחג הפסח יש מעמד של חשיבות מיוחדת, בה הוא מתלבט מכל החגים האחרים. חג זה מטביע את חותמו לא רק בתוך ימי החג עצמו, אלא אף בכל ימות השנה. כמעט ואין מאורע חגיגי ביהדות שלא תזכר בו יציאת מצרים, שכן לא רק הרגלים, כי אם גם ראש השנה ואפילו השבת הם 'זכר ליציאת מצרים'. במובנים רבים, חג הפסח עצמו מתמשך והולך במשך כל השנה כולה.
לכאורה נראה, כי חשיבותה של יציאת מצרים נופלת בהרבה מזו של המאורע המכריע באמת בתולדות עם ישראל - מתן תורה. יציאת מצרים היא אמנם יציאתו של העם היהודי משעבוד לחירות, אולם המהות, האפיון והאופי של העם היהודי ניתנו לו לכאורה במתן תורה. נקודת הבראשית של העם היהודי היא מתן תורה, ואילו יציאת מצרים - ממש כמו כל תקופת חייהם של היהודים במצרים או חיי האבות בארץ ישראל - שייכת לפרה־היסטוריה של העם. יציאת מצרים היא רק שלב הכנה וגיבוש יסודי לקראת קבלת התורה, וכפי שהכתובים עצמם מבטאים זאת בדברי הקב"ה למשה: 'בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את הא-לוהים על ההר הזה'*. לפיכך, ההדגשה היתרה של יציאת מצרים וההזכרה המתמדת שלה, דורשות בירור.
אחד המשפטים החשובים המופיעים בדברי חכמים ביחס לחג הפסח הוא: 'בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים'^. גישה זו נותנת בידנו מפתח חדש להבנתם של החגים כולם. עלינו לראות את החגים לא רק כתהליכים קולקטיביים של האומה כולה אלא, במקביל, כתופעות פנימיות ומאורעות נפשיים בחייו של כל אדם. ראיית החגים באופן כזה מצריכה למצוא בחגים משמעות כללית ועמוקה יותר, שלא תמיד היא הנראית ראשונה בהבנתו של חג מסוים. משום כך, אין לראות בחג הפסח רק את המשמעות הפשוטה של חג החירות. מאורע זה של השחרור הגופני מעבדות אינו חייב להתרחש לכל אדם, וממילא לא כל אדם יכול להזדהות עמו בהבנתו זו. משמעותו של החג היא משמעות רוחנית מופשטת יותר, ולכן הוא שייך לכל אחד בכל זמן."*^
לעילוי נשמת סרן איתי סייף ז"ל וכל הנופלים,
לרפואת ינון גנון בן אילנית אבוטבול גנון, יהודה אהרן בן מרים אסתר, נועם צבי אליעזר בן אפרת, וכל פצועי צה"ל וכוחות הביטחון
ולהשבת החטופים לחיק משפחותיהם
חג שמח ושבת שלום
ג'ף
* שמות ג, יב.
^ משנה פסחים, י, ה.
*^ הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ , "'חיי שנה' מאמרים לחגים ומועדי השנה היהודית",מתוך המאמר "חסד נעוריך",הוצאת המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים, ומשכ"ל - הוצאה לאור מיסודן של ידיעות אחרונות וספרי חמד, עמ' 195 - 196
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה