רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום ראשון, 18 במאי 2014

אלו דברים על פסק הדין בפרשת הולילנד (א)


אני רוצה "לקרוא" את פסק הדין בפרשת הולילנד, על רקע שני חיבורים.
החיבור האחד הוא ספרו של מנחם מאוטנר, "משפט ותרבות"*. (להלן: הספר)
החיבור השני הוא מאמרו של שלום רוזנברג "הרהורים על שבעת הקבצנים"^, מאמר שמתמקד בסיפורו של הקבצן החירש בתוך הסיפור הידוע הנ"ל של רבי נחמן.(להלן: המאמר)

משפט הולילנד טרם הסתיים, בפנינו עוד הערעור בעליון, כך שעתותינו בידנו לעסוק בפרשה זו ובהשלכותיה שהן רבות ומעניינות. העיון שלנו, הקריאה שלנו בפרשה זו לא יסתיים, אם כן, ברשימה זו של אלו דברים, ונשתדל למצותו בעזרת מאוטנר ורוזנברג בשלב זה, ככל האפשר, בכמה רשימות.

ציבור הקוראים מוזמן  בזה לקורא יחד עימי את פסק הדין, בלווית שני החיבורים הנ"ל, פסה"ד ושני החיבורים נגישים, ותוך כדי כך להעיר את הערותיכם בבלוג זה, ככל שתהיינה.

עיון בראשי הפרקים של הספר ממקד את תשומת ליבנו במיוחד בשלושה מתוך אחד עשר הפרקים:

הפרק הרביעי שכותרתו : על מקומו של השכל הישר במשפט
הפרק החמישי: מזל בשפיטה
והפרק האחד העשר: אחריות ציבורית ואחריות משפטית : על הגבולות שבין המשפט והתרבות הפוליטית.

נעיין בפרקים אלו, כל אחד בתורו, בהמשך הדברים.

בסיפור הקבצן החירש, מסופר על מדינה, שבמדינה זו היה גן ובגן היו פירות שהיו בהם כל הטעמים שבעולם, והיו בהם כל הריחות שבעולם והיו בגן כל המראות, הצבעים והגוונים שבעולם*^. אלא שטעמים ריחות ומראות אלו נתקלקלו ואבדו.
כיצד ומדוע אבדו הטעם הריח והמראה ? ברבות הימים הגיע למדינה "מלך אכזר", המלך הזה השאיר אחריו "שלוש סיעות של עבדים". אומר על כך שלום רוזנברג במאמר :

"שלוש כיתות אלו הן עבדי המלך האכזר, הם שלוחי השטן, גדודי הסטרא אחרא. מה במה עוסקים גדודים אלה? האם הם עוסקים בשלושת הלאווים הגדולים ברצח, בגזל, באונס? לא. המדינה האומללה היא מדינת חוק, המנוגדת לאלימות ולפשע. האם אין בה פשע מאורגן וספונטני? קשה להניח שלא. אולם, שלושת גדודי עבדי השטן עוסקים לפי הקבצן החירש בפשעים מעודנים, פשעיה של החברה הנורמלית, פשעיהן של האליטות המהוגנות: [1] הסטירה והלעג, [2] ההטרדה המשפטית ו-[3] הפורנוגרפיה." (ההדגשה אינה במקור והיא שלי - ג'ף)

ובהמשך מעיר רוזנברג :

"שלושת גדודי הסטרא אחרא הרסו את המדינה, כי השחיתו את עצם אפשרות האמת, את הדין והצדק ואת השלום, אף את השלום-בית. סיפורו של הקבצן החרש משאיר לנו למרות זאת נחמה אחת. ניתן להתגבר עליהם. זוהי תקווה משיחית. אולם היא מניחה הנחת יסוד חשובה, הכוחות הרעים באים מבחוץ. הם לא כוחות מולדים בתוכנו, הם פולשים זרים. לפנינו תקווה תמימה וחשובה המאמינה באדם. זאת אמונה באותנטיות האנושית. אילו הייתי יכול להתגבר על מה שהחברה המסואבת שתלה בי, אילו הייתי יכול לחזור אל פנימיותי האמיתית הייתי יכול לגאול את עצמי ואת המדינה. לכך אני צריך את עזרתו של הגנן. וכאן שוב ההפתעה שבסיפור."

המשך יבוא...





*הוצאת אוניברסיטת בר-אילן, רמת גן
^ http://hagut.org/h/index.php/2014-01-21-19-12-18/2014-01-22-13-22-6/37-6712
*^ עדין שטיינזלץ , ששה מסיפורי המעשיות של רבי נחמן מברסלב, הוצאת דביר, עמ' 158

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה