רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 5 באוגוסט 2020

אלו דברים לשבת פרשת עקב תש"ף

בעקבות מפגש השבוע  ( בזום ) של 929 - ירוחם ( שעסק בספר מיכה ); 
בעקבות תגובה שקיבלתי לאלו דברים משבוע שעבר;
בעקבות הקורונה; 
ובעקבות המצב המביש, המבזה והמשפיל בציבוריות הישראלית דהעידנא;
החלטתי לעיין השבוע באלו דברים בהפטרה לשבת פרשת עקב.
"מהרסיך ומחריביך ממך יצאו" מופיע בהפטרה שתיקרא בשבת.
מסתבר שכוונת המשורר איננה השימוש הרווח בדברים אלה - שהחורבן 
יבוא מבפנים. כוונת הכתוב היא שמי שהחריב את הארץ - יצא ממנה
כדברי עמוס חכם בפירוש דעת מקרא על אתר ( לישעיהו פרק מט, פסוק יז )
"המהרסים והמחריבים אותך יצאו ממך בראותם 
את בניך הממהרים לשוב אליך. ' מהרסיך ומחריביך' הם המושלים 
בארץ־ישראל מטעם המלכות שהחריבה אותה, וגם הגויים שכני ארץ ישראל
העולים על הארץ העזובה ושודדים אותה והורסים אותה, וגם הגויים שהתישבו בארץ 
לאחר שגלו ישראל ממנה."
"חטאים", אומר אברהם יהושע השל, בספרו "הנביאים", "משפיעים על יחסו של הקב"ה לעם ישראל באופן זמני; אין בהם לשנות באופן רדיקלי את יחסו של ה' לישראל. אהבת ה' לישראל היא נצחית. היעלה על הדעת" שואל השל ," שחטא, מעשה ידי אדם, יהרוס מה שהוא בסופו של דבר אלוהי ונצחי ?סיבת הקשר של הקב"ה לישראל היא
מֵאֲשֶׁר יָקַרְתָּ בְעֵינַי
נִכְבַּדְתָּ, וַאֲנִי אֲהַבְתִּיךָ
בְּרֶגַע קָטֹן, עֲזַבְתִּיךְ
וּבְרַחֲמִים גְּדֹלִים אֲקַבְּצֵךְ.
בְּשֶׁצֶף קֶצֶף
הִסְתַּרְתִּי פָנַי רֶגַע מִמֵּךְ
וּבְחֶסֶד עוֹלָם, רִחַמְתִּיךְ
אָמַר גֹּאֲלֵךְ ה'.
הֲתִשְׁכַּח אִשָּׁה עוּלָהּ
מֵרַחֵם בֶּן-בִּטְנָהּ
גַּם-אֵלֶּה תִשְׁכַּחְנָה
וְאָנֹכִי לֹא אֶשְׁכָּחֵךְ
כִּי הֶהָרִים יָמוּשׁוּ וְהַגְּבָעוֹת תְּמוּטֶינָה
וְחַסְדִּי מֵאִתֵּךְ לֹא יָמוּשׁ,
וּבְרִית שְׁלוֹמִי לֹא תָמוּט,
אָמַר מְרַחֲמֵךְ, ה'
ישעיהו מג:ד;נד:ז-ח;מט:טו; נד:י"*

שבת שלום
    ג'ף

* אברהם יהושע השל, הנביאים, הוצאת The Jewish Publication Society of America, עמ' 154-153, תרגום דברי השל הוא של הח"מ



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה