רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 2 בדצמבר 2020

אלו דברים לשבת פרשת וישלח תשפ"א

"וישלח יעקב מלאכים לפניו אל עשיו אחיו ארצה שעיר שדה אדום."

הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל אומר על הפרשה בספרו "חיי עולם" , בין היתר את הדברים הבאים:

"אחד השקרים הבסיסיים  ביותר בתוך המציאות, הוא השקר הנובע מעצם החיים החברתיים. במידה מסוימת, החיים החברתיים, בכל חברה אנושית, מבוססים על שקר; הם יכולים להתאפשר רק מתוך העובדה שהם בנויים על כך שאדם איננו מבטא כל מה שבליבו כלפי אחרים. למעשה, אין בנמצא שום חברה שיכולה להתקיים כלל ללא שקרים."

מותו של יונתן היילו ז"ל השבוע הוא סימן רע לחברה הישראלית. 

חייו גם כן היו סימן רע. בקושי שמתי לב אליו בחייו. כעת במותו, מגיע לו, לכל הפחות שנשים עליו קצת יותר לב. לו זה כבר לא יעזור.

אולי לבאים ולבאות בתור.

אם אתם במבוכה לנוכח מה שאתם קוראים כאן; לנוכח אי הסדר וחוסר הקשר בין הדברים, זה בסדר.

אני גם במבוכה ורציתי לשתף אתכם בזה, ובלי משים "יצאו הדברים כך", סימן מוחשי למבוכה.

השל כבר העיר על מעלתה של המבוכה כאשר אמר: " תחיית הדת לא תבוא אלא על ידי חידוש המבוכה הפנימית."^

מצד אחד חשבתי לפתוח ביונתן היילו ז"ל.

מצד שני רציתי לפתוח בפרשת השבוע.

"הרב עדין" הוא ממילא הוא אבן יסוד.

כשראיתי את הדברים לעיל שלו, נזכרתי שחב אני כאן חוב מהשבוע שעבר.

סיימתי את אלו דברים של השבוע שעבר ב"המשך יבוא".

להזכירנו, הבאתי את דברי הפתיחה של השל לספרו על קוצק שביידיש, את  המדרש הידוע שבמסגרת בריאת האדם נטל הקב"ה את האמת והשליכה ארצה.

שואל שם השל : "למי זה אכפת ?"

 ובכן הנה המשך לדברים שם:

"לפי דברי המדרש האלה", ממשיך השל ואומר, " האדם קיים בזכות טוב לבו, בזכות החסד. במז'יבוז' סברו שבעולם הזה ניצב החסד במדרגה גבוהה מן האמת. בשביל מעט רחמנות - שהאמת תלך לכפרות ! יש רק מציאות אחת: חסד. מה שטוב - ישנו, ומה שאינו טוב - אינו קיים כלל הרוע הוא אשליה, אחיזת עיניים. קוצק סברה להפך - שכל זמן שאדם מכזב, הרי שחסדיו וטוב לבו הם אשליה, אחיזת עיניים. קוצק ידעה: האמת אמנם מוטלת  באדמה , אבל היא חיה ונחנקת בתוך הקבר. האמת רוצה בתחיית המתים, אך האדם אינו מאפשר לה לעשות זאת. ארמון מלכותו של האדם ניצב כמו אוהל על קברה, ואינו מניח לאמת להרים ראש."

השופטת דפנה ברק ארז מציינת בפסק הדין של בית המשפט העליון בו נתקבל בחלקו ערעורו של יונתן היילו ז"ל ; הרשעתו   ברצח הומרה להריגה וקוצר ענשו :

"זהו אחד מאותם מקרים שבהם המשפט אינו יכול להכיל את מלוא מורכבותם של החיים ושל הצער האנושי"

אכן, תם ולא נשלם.

גם כאן, המשך, בלי נדר, יבוא

שבת שלום

    ג'ף

*הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, חיי עולם, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן ירושלים בשיתוף המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים, עמ' 74, עיינו שם.

^א.י. השל, "נשאת ונתת באמונה?" בקובץ "אלוהים מאמין באדם", בעריכת דרור בונדי, הוצאת כנרת זמורה-ביתן, דביר, עמ' 92

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה