בילדותי, בארצות הברית, בשנות הששים של המאה הקודמת, ביליתי, עם אחיי, לא מעט זמן מול מסך הטלויזיה.
ניחוחות של החוויה הזאת מופיעים בשירה של ננסי גריפית It's a hard life להלן.
היו כמה סדרות, שהסתיימו בכיתוב:" to be continued", יעני "המשך יבוא".
כך בנגיעה נוסטלגית משהו הקדמתי כאן את המאוחר, את הסוף להתחלה.
ניחא.
שרשור של דברים שונים שראיתי ושמעתי , בוקר אחד השבוע, הביא אותי להזכר בדברים הבאים.
מדובר במובאה מהמדרש שהשל הציב בפתח ספרו ביידיש על הגותו של הרבי מקוצק.
"נאמר במדרש:
המדרש הזה גילה לכול את הסוד", אומר השל, "כס המלכות של האדם ניצב על קברה של האמת. האדם הוא קיסר - בגלל שהאמת קבורה עמוק באדמה. אבוי למלכות שכזו. אבל למי זה אכפת ?"*
"המשך יבוא"
אמר רבי סימון בשעה שבא הקדוש ברוך הוא לבראות אדם הראשון נעשו מלאכי השרת כיתים וחבורות, מהם אומרים יבּרא, מהאם אומרים אל יבּרא. ההוא דכתיב [זה שכתוב]: 'חסד ואמת נפגשו צדק ושלום נשקו' (תהילים פה,יא). חסד אומר: יבּרא - שהוא גומל חסדים; אמת אומר: אל יבּרא - שכולו שקר; צדק אומר: יבּרא - שעושה צדקות; שלום אומר: אל יבּרא - דכוליה קטט [שכולו קטטה]. מה עשה הקדוש ברוך הוא ? נטל אמת והשליכה לארץ. ההוא דכתיב [זה שכתוב]: 'אמת מארץ תצמח' (תהילים פ, יב)
המדרש הזה גילה לכול את הסוד", אומר השל, "כס המלכות של האדם ניצב על קברה של האמת. האדם הוא קיסר - בגלל שהאמת קבורה עמוק באדמה. אבוי למלכות שכזו. אבל למי זה אכפת ?"*
"המשך יבוא"
שבת שלום
ג'ף
*א. י. השל , קוצק במאבק למען חיי אמת, תרגום: דניאל רייזר ואיתיאל בארי, עורך: דרור בונדי, הוצאה : ספרי מגיד הוצאת קורן, עמ' 9
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/a9lUG4gBjSE" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה