הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, בדבריו על פרשת השבוע בספרו "חיי עולם" כותב על פשר "ענין הבכורות" אגב מכת בכורות "שיאה של הפרשה". הפשר לדידו טמון "בחיבה המיוחדת, הנודעת לדברים שנעשים ראשונה."
ישעיהו לייבוביץ בדבריו על הפרשה בספרו "הערות לפרשיות השבוע" כותב דברים נוקבים על מה שהוא רואה כשסע בין יהודים שומרים תורה ומצוות לבין אלה שלא בהקשר לחג הפסח.
מאז פרוץ המשבר החוקתי האחרון, שבעתי מדברים נוקבים.
"הלכתי אצל" יהודה עמיחי לשמוע קול אחר.
"דיוק הכאב וטשטוש האושר." כותב עמיחי. " אני חושב
על הדיוק שבו בני אדם מתארים את כאבם בחדרי רופא.
אפילו אלה שלא למדו קרוא וכתוב מדייקים:
זה כאב מושך וזה כאב קורע, וזה כמו מנסר
זה שורף וזה כאב חד וזה קהה. זה פה, בדיוק פה
כן. כן. האושר מטשטש הכל. שמעתי אומרים
אחר לילות אהבה ואחר חגיגות, היה נפלא,
הרגשתי כמו בשמיים. ואפילו איש החלל שריחף
בחלל קשור לחללית רק קרא: נפלא, נהדר, אין לי מילים.
טשטוש האושר ודיוק הכאב
ואני רוצה לתאר בדיוק של כאב חד גם
את האושר העמום ואת השמחה. למדתי לדבר אצל הכאבים."
או ! הגעגועים לעמימות !
הגעגועים...
עמיחי כתב גם על געגועים.
"הגעגועים הם הפרי.
המעשים והדברים שבאמת קורים בעולם
הם הפרחים הנובלים מהר ולא נשארים,
הפרי נשאר קצת יותר ובו זרעים לגעגועים הבאים
השורש נשאר באדמה."
ולסיום:
"כשהייתי צעיר", כותב עמיחי, "האמנתי בכל ליבי שאת אגם
החולה חייבים ליבש. וכל הציפורים הצבעוניות
ברחו משם ועכשיו, אחר כמעט חצי מאה,
שוב ממלאים אותו מים, כי היתה טעות. ואולי
כל חיי אני חי בטעות. ואלוהי ילדותי גם הוא
טעות, והוא נקרא עדיין אלוהים.
אבל הטעות השלמה עושה חיים שלמים
כמו אמונה שלמה. את המלים 'טעות לעולם חוזר'
הפכתי לזמר מרגיע, ומן המילים
'כל האדם כוזב' עשיתי קצב מחול ביום
ושיר ערש בלילה. אמן."
שבת שלום
ג'ף
קטעי שירת יהודה עמיחי הם מהקובץ "פתוח סגור פתוח", הוצאת שוקן, עמ' 108-107, 21
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה