"רבי ישמעאל קרא תגר על דרכי מדרשו של רבי עקיבא, וכשהסיק רבי עקיבא דין חשוב מן האות וא"ו שבדיבור 'ובת כהן' ('ישמעאל אחי, בת ובת אני דורש'), אמר לו: 'וכי מפני שאתה דורש בת ובת נוציא זו לשריפה ?! "
א. י. השל, תורה מן השמים באספקלריה של הדורות,(חלק א) הוצאת שונצין, עמ' 4
"בהיכלו של רבי ישמעאל קול דממה דקה. מתון היה בכל דבר, בין בחפצי שמים ובין בצרכי האומה. כשם שהתריס נגד המפליגים בפרשנות תורה, כך קרא תגר על המפריזים בדרישות לקידוש השם, קרבן הנפשות עלול היה לפגוע קשה בקיומה של האומה. עולם חסד יבנה, ולא גבורה. אך הוא הורה דרך לרבים ואמר: לא זו הדרך."
א. י. השל, תורה מן השמים באספקלריה של הדורות,(חלק א) הוצאת שונצין, עמ' XLIII
"לכל הוגה דעות ישנה נטייה לנקוט רעיון אחד, עיקר אחד, המהווה מוקד לכל מחשבותיו האחרות. הלל ומאוחר יותר רבי עקיבא סברו שכל התורה כולה היא פירוש לפסוק 'ואהבת לרעך כמוך'. לעומת זאת, רבי ישמעאל לימד שלכל המצוות יש טעם אחד: לנתק את היהודי מעבודה זרה. הרבי ר' מנדל מקוצק סבר, כנראה, כי יהודיות היא פירוש לפסוק: ' מדבר שקר תרחק' ((שמות כג, ז) "
א. י. השל, קוצק במאבק למען חיי אמת, תרגום דניאל רייזר ואיתיאל הררי, ערך דרור בונדי, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן, עמ' 63
"השקפת רבי ישמעאל היא, שלא כל דברי התורה מסוג אחד הם. יש דברים המלמדים את רצון האלהים, ויש דברים המספרים על הנוהג בחיים. לא הרי הכתובים המלמדים דין ומצוה, כהרי הכתובים המשיאים עצה ומלמדים דרך ארץ."
א. י. השל, תורה מן השמים באספקלריה של הדורות,(חלק א) הוצאת שונצין, עמ' L
"בדייקנותו הדגיש רבי ישמעאל, שאי אפשר להגיד שכל התורה נאמרה בסיני. הוא סובר: כללותיה של התורה ניתנו בסיני, ופרטיה באוהל מועד. ולפי שיטתו אי אפשר לומר, כל התורה היא מן השמים, כי הביטוי 'מן השמים' משמע מעמד הר סיני."
א. י. השל, תורה מן השמים באספקלריה של הדורות,(חלק ב) הוצאת שונצין, עמ' 88
"רבי עקיבא סובר שכל דבר ודבר הגיע למשה מפי הגבורה ושאף דבר אחד לא אמר מדעתו, ורבי ישמעאל סובר: כלל גדול שמשה קיבל תורה מפי הגבורה, אלא שיוצאים מן הכללים פרטים שונים, שמשה אמר מדעתו, והקדוש ברוך הוא הסכים על ידו."
א. י. השל, תורה מן השמים באספקלריה של הדורות,(חלק ב) הוצאת שונצין, עמ' 402
"לא עמד חכם אחר שהטביע את חותמו המובהק על היהדות כרבי עקיבא. לפי אגדה, מכריזים ברקיע: ' הזהרו ברבי עקיבא ותורתו !'.* ובכל זאת דומני שהשעה צריכה למשנתו של רבי ישמעאל, למשנת הצמצום בעיקר תורה מן השמים."
א. י . השל , תורה מן השמים באספקלריה של הדורות, בעריכת דרור בונדי, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן, כרך ב, עמ' 967
ואידך זיל גמור
שבת שלום
ג'ף
* בהערת שוליים מס' 19 על אתר מפנה השל לקידושין פא ע"א.
^ראו באופן כללי על רבי ישמעאל בויקיפדיה
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7%91%D7%99_%D7%99%D7%A9%D7%9E%D7%A2%D7%90%D7%9C
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה