רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 19 בפברואר 2025

אלו דברים לשבת פרשת משפטים תשפ"ה

פרק 36 בספרו של אברהם יהושע השל "אלוהים מבקש את האדם", מוקדש לבעיית הרוע".

בספר 42 פרקים והוא מחולק לשלושה חלקים: 

חלק א : אלוהים  פרקים 1 - 16

חלק ב: התגלות פרקים 17 - 27

חלק ג: מענה פרקים 28 - 42.

קדם לחיבור הזה, הספר הראשון שהשל פרסם בארצות הברית אחר שהגיע לשם "בעור שיניו" ב1940 מפולין דרך לונדון - ספר שנקרא  Man is Not Alone. הספר הזה טרם תורגם לעברית. ב"האדם איננו לבד"  ( להלן: "MINA" )ישנם שני חלקים. החלק הראשון נקרא The Problem of God בעיית האלוהים; החלק השני נקרא The Problem of Living בעיית החיים. בספר 26 פרקים. בחלק הראשון 17 פרקים; בחלק השני 9 פרקים.

פרק 16 בMINA עוסק ב The Hiding God האל המסתתר. פרק זה מוקדש גם הוא למעשה לבעיית הרוע בעולם.

כדי לעמוד, ולו במקצת ובאופן ראשוני וחלקי , על "הטיפול" של השל בבעיית הרוע, אביא כאן פסקה אחת מתוך פרק 36 ואפנה לתופעה יוצאת דופן בכתיבתו של השל שמופיעה בפרק 16.

פרק 36 מחולק ל13 תתי סעיפים. (על מנת לא להעמיס יתר על המידה לא אמנה כאן כעת את כותרות תתי הסעיפים ) 

כותרתו של תת הסעיף החמישי הוא : "דת אינה מותרות" וכן אומר השל שם:

"בל נשגה באשליות אין פתרונות קלים לבעיות נוקבות שהן אישיות וגם אוניברסליות, דחופות וגם נצחיות. הקִדמה  הטכנולוגית יוצרת יותר בעיות משהיא פותרת. לא ממומחים ליעילות או להנדסה חברתית תצמח גאולה לאנושות. ככל שתרומתם חשובה, עדיין אין הם נוגעים בלב הבעיה. הדת על תביעותיה וחזונותיה אינה מותרות אפוא כי אם שאלת חיים ומוות. אמת, בשורת הדת מדוללת ומסולפת לא פעם על ידי נוקדנות, החצנה, טקסיות ואמונות תפלות. אך כאן טמונה משימתנו: להעלות בשנית את הדחיפות והבהלה המתמדת של הקיום האנושי, את כיסופיה יקרי המציאות של הרוח ואת קולו הנצחי של אלוהים - שלתביעותיו הדת היא מענה."

בפרק 16 מביא השל את מזמור מד בתהילים כמעט במלואו. ( ציטוט פרק שלם בתהילים הוא תופעה ייחודית ביצירתו של השל ).

לפני נוסח המזמור המלא, הקדים השל את הדברים הבאים. אקדים תרגום שלי בעברית לדברים. המקור באנגלית יופיע בנספח לרשימה זו

"ישנם זמנים שכל הניצב לפנינו הוא כישלון, כשבעטה היא כל מה שעל אמונה לשאת. עם זאת, על אף היגון, למרות האימה, איננו מוכרעים על ידי ייאוש מוחלט." וכאן מצטט השל את פסוקים 9-10 לפרק ו באיוב:

וְיֹאֵל אֱלוֹהַּ, וִידַכְּאֵנִי;    יַתֵּר יָדוֹ, וִיבַצְּעֵנִי.
וּתְהִי-עוֹד, נֶחָמָתִי--    וַאֲסַלְּדָה בְחִילָה, לֹא יַחְמוֹל:
כִּי-לֹא כִחַדְתִּי,    אִמְרֵי קָדוֹשׁ.

ובהמשך מוסיף השל : מעיינות פורצות מתוככי מדברות הייאוש. זוהי, לדבריו, הנחיית האמונה: "שכב בעפר והתמלא אמונה". בהערת שוליים על אתר מייחס השל את הציטוט הזה לרבי מקוצק ומעיר שמדובר על פרפרזה על פסוק ג לפרק לז תהילים : בְּטַ֣ח בַּֽ֭ה' וַעֲשֵׂה-ט֑וֹב שְׁכָן-אֶ֝֗רֶץ וּרְעֵ֥ה אֱמוּנָֽה.

שבת שלום

     ג'ף

אברהם יהושע השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, תרגלום עזן מאיר־לוי,  עמ' 294


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה