החל מ1965 ועד 1986 עסק אהוד בן עזר בקיום ראיונות עם אנשי / נשות רוח שונים, לרבות עריכתן והבאתן לדפוס באנגלית ובעברית, בשאלות שהטרידו אתו לגבי עתידה של החברה הישראלית. להלן רשימת השאלות שעסיקה אותו וששאל את מראוייניו:
"השאלות המכינות, הזהות, ששלחתי לבני־שיחי לפני כל שיחה הקיפו כתריסר נושאים שנראו לי כרוכים ומבטאים את מחיר הציונות:
רגישות, 'תלישות' ו'זרות' פוׂׂריוׂת של האינטלקטואל היהודי במערב, ומעמדו כמין סייסמוגרף לבריאותה של החברה, ליציבותה - מול תודעת המצור, האטימות וההכרח להזדהות עם עמדת הרוב, של האינטלקטואל היהודי בישראל.
הסכנה שבעיצוב טיפוס אדם ישראלי חדש של כוחותיו וחושיו מגויסים למשימה האחת: הבטחת הקיום הפיסי, הלאומי, וכנגד האויב - ושום בעיה מוסרית או אוניברסלית, אינה נוגעת לו.
חוסר יכולתה של הציונות להיות אתגר לנוער יהודי אידיאליסטי ומחפש דרכו במערב.
היש עתיד ל'חכמת ישראל' בישראל ?
האם האפשרות למחקר מדעי היסטורי בעל גוון לא-אפולוגטי, בלתי־תלוי בדעת זרים, לא תתגלגל* כאן בקשיים חדשים של חשיפת והבנת עברנו, כגון ניתוק רוחני, לאומנות, התגמדות והתמקצעות ?
האומנם נכון לומר שלמעשה בישראל נוצר עם חדש, 'עברי' בלשון ה'כנענים' - אשר קיומו ומעשיו הביאו למערכת ערכים ופעולות שאינם קשורים עוד בהכרח בעם היהודי, בגורלו ובטובתו ?
התיתכן התחדשות דתית בארץ בנוסח של הומאניזם יהודי וריפורמה, שיתאימו לזיקתם הרליגיוזית או המסורתית של אותם ישראלים הרואים עצמם, בטעות, כחילונים גמורים, מאחר שמאסה נפשם בזיהוי הדת היהודית עם האורתודוכסיה בישראל ?
היש עדיין ייעוד רוחני לישראל, בנוסח המרכז הרוחני של אחד־העם ?
האם הגניוס היהודי ותרומתו לתרבות העולם - מקורם היה ועודנו במפגש הפורה עם התרבויות האירופיות העשירות, בחומר וברוח, אך הוא נידון לשקיעה וצמצום דווקא בישראל ? - וסימטום לכך: יחס הביטול והעליונות הגובר והולך של אינטלקטואלים יהודים במערב כלפי ישראל, מרכזיותה, מוסריותה ובשורתה ?
האם אכן הביאה עמה היונות את ביטחון הקיום היהודי, או שמא הקימה עוד גיטו, מזוין וחזק, במזרח התיכון, מוקף שנאת שכניו ? ובמה קיום לאומי שכזה עדיף על־פני המשך הקיום בפזורה, שיהודיה אינם חייבים לשלם מחיר כה כבד, בנפש, ברוח ובהתנהגות המוסרית ?
האם גישתה של הציונות לשאלה הערבית עומדת מראשיתה סימן של סיטואציה טראגית שאין מוצא ממנה ?
מדוע מחלחלת הזדהות מאזוכיסטית עם הגורל הצלבני, ביצירות של סופרים עבריים ילידי הארץ ?
הצריכה מדינת ישראל אייאולוגיה לשם קיומה, או שקיומה כבר טבעי ככל מדינה אחרת, ושמא הסתמכות על 'טבעיות' זו אינה אלא עיוורון ובריחה מן המציאות ? ולסיכום : האם, במבט לאחור, נראה לך כדאי מחירה של הציונות ?
עד כמה השאלות לעיל , כולן או חלקן עדיין רלוונטיות ? זו שאלה פתוחה
מה הן השאלות החשובות לעת הזאת שאינן מוצאות ביטוי ברשימה דלעיל ? גם זו שאלה פתוחה
* כך כתוב במקור, נדמה לי שהיה צריך להיות כתוב : תתקל
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה