על מזוזת הדלת של בית המדרש של "באר", מדרשה לבנות בירוחם, ראיתי השבוע את השיר הבא של זלדה:
ערב יום הכיפורים – זלדה
בְּעֶרֶב יוֹם הַכִּפּוּרִים
הִפְלַגְנוּ
מִנִּסְיוֹנוֹת שֶׁתַּמּוּ אֶל נִסְיוֹנוֹת שֶׁהֵחֵלּוּ
עֶרֶב יוֹם הַכִּפּוּרִים הָיָה לָנוּ
רֵאשִׁית הַזְּמַן
בְּדִמְמַת אִי שֶׁהֵאִיר
יָם
בְּנֵרוֹת
שָׂם אִמַּצְתָּ אוֹתִי אֶל לִבְּךָ הַדּוֹאֵב
לִפְנֵי הַכֹּל יָכוֹל
בְּטֶרֶם תֵּלֵךְ לְהִתְפַּלֵּל עִם כֻּלָּם
בְּטֶרֶם תִּהְיֶה אֶחָד מִן הָעֵדָה
בַּהֵיכָל
אֶחָד מִן הֶעָצִים
בַּיַּעַר.
"הלא הר הלא אש", הקיבוץ המאוחד, 1972
ל"באר", מגיעות בנות אחר בית ספר תיכון ולפני שירות צבאי, או שירות לאומי. אתמול בלילה טוטי ואני חזרנו הביתה מירושלים, מערב הורים במכינה הקדם צבאית שבקיבוץ "בית ישראל", בשכונת גילה, שם החל בננו הקטן אלחנן, שהייה של שנה, לפני הצבא.
דברי ראש המכינה, הושע בן שלום היו מאד מענינים. בין היתר, הציב הושע את קיבוץ הגלויות בדורנו, השיבה של העם היהודי לארצו מכל קצוות תבל, בעידן המודרני, לצד יציאת מצרים, מעמד הר סיני והשואה, כמאורע מכונן.
הכרתי את דבריו של דוד וייס הלבני שמותח קו בין מעמד הר סיני, כמעמד הגילוי של נוכחותו של הקב"ה בעולם, לבין אושוויץ כמעמד הגילוי של העדרו של נוכחותו של הקב"ה בעולם. כששמעתי את הושע מדבר על קיבוץ הגלויות, כארוע מכונן אמרתי לעצמי "וואלה". מעולם לא חשבתי על התופעה הזו כתופעה בסדרי הגודל של יציאת מצרים, מעמד הר סיני, והשואה.
כפי שציין הושע, לא מעט מן האנשים, בני הדור שיצאו ממצרים ושחוו את מעמד הר סיני, התקשו גם הם לקלוט את גודל המאורעות.
הושע הוא צאצא למשפחת אדמורים חסידיים, כמו השל. למעשה ישנה קרבה משפחתית בין השל לבין משפחת בן שלום - פרידמן.
כשבדקתי זה עתה, בבלוג שלי המוקדש לעיון בהגותו של השל (http://joshuaheschel.blogspot.co.il/) התפלאתי לגלות שככל הנראה טרם הצבתי בו את הציטוט הבא מתוך הפרק הרביעי בספרו של השל "אלוהים מבקש את האדם" (פרק שכותרתו : "פליאה")
"אחד הדברים שהמסורת הדתית אוצרת בקרבה למעננו הוא מורשת של פליאה. הדרך הבדוקה לדכא את יכולתנו להבין את משמעות האלוהים ואת חשיבות עבודתו הוא לראות את הדברים כמובנים מאליהם. האדישות כלפי הפליאה הנשגבת של החיים היא שורשו של החטא."א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 34
הגיע הזמן.
שבת שלום
גמר חתימה טובה
ג'ף
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה