רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 3 ביוני 2021

אלו דברים לשבת פרשת שלח־לך תשפ"א

 כותב הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל, בפתח דבריו על פרשת השבוע בספרו "חיי עולם", תחת הכותרת "מה קרה למרגלים ?":

"אנו עומדים בפרשת שלח, שבמרכזה פרשת המרגלים והעונש שקיבל דור המדבר בעקבותה. התורה מתארת כיצד נבחרו המרגלים: 'איש אחד איש אחד למטה אבותיו תשלחו כל נשיא מהם...כולם אנשים ראשי בני ישראל המה'. והשאלה המרכזית העולה היא: כיצד אנשים, שהתורה מעידה עליהם שהם נשלחו 'על פי ה'', וכי 'ראשי בני ישראל המה', עומדים ואומרים: 'אנחנו לא רוצים להיכנס לארץ ישראל' ? נכון אמנם, שהם מדברים מתוך הערכה צבאית של המציאות, ואולי כל אחד מהם הוא גנרל - אבל השאלה במהותה עומדת, ואף מתחדדת לאור דברי חז"ל ( אבות דרבי נתן מה) , שהמרגלים כלל לא שיקרו: 'שלושה דברו אמת ונעקרו מהעולם, ואלו הם: המרגלים ודואג ובני רמון הבארתי'. גם טענתו של כלב כלפיהם איננה שהם משקרים: הוא רק חולק על המסקנה שלהם: 'לא נוכל לעלות', ואומר: 'עלה נעלה וירשנו אותה'. בעצם, המרגלים לא נענשו על חוסר אמירת אמת - ועל כך יש לשאול: אם אמת דברו המרגלים , על מה נעקרו מן העולם ?"
התשובות לשאלה זו שמציע הרב עדין מופיעות בהמשך הדברים שם, תחת הכותרות: "ארץ אוכלת יושביה", "עולם החומר" ו"הסיכון והתכלית".

בפסקה האחרונה לדברים שם אומר הרב עדין:

"במובן מסוים, הכניסה לארץ ישראל היא כמו הבריאה עצמה, עם הסיכונים שיש בכך. כשהקב"ה  ברא את העולם הוא בחר לשכון בתחתונים, בעולם החומרי והגשמי, וגם על הבריאה יכול אדם לומר שהוא בכלל לא מעוניין; אף על פי ש'על כורחך אתה נוצר, ועל כורחך אתה מת' ( אבות ד, כב) יכול אדם להגיד: 'אם כבר לרדת לעולם הזה, אז הכי טוב זה להיות במצב של עוּבּר חסר דאגות, שכשהוא יושב ולומד, הוא לומד עם מלאך',. אבל הקב"ה אומר:  'אינני רוצה אותך שם למעלה יחד עם המלאכים. אני רוצה אותך כבן אדם בתוך העולם. תמחל על כבודך - ותרד'."

ואידך זיל גמור

שבת שלום

     ג'ף



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה