רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 5 באוגוסט 2021

אלו דברים לשבת פרשת ראה תשפ"א


 ישיעהו ליבוביץ בדבריו על פרשת ראה, ב"הערות לפרשיות השבוע" אומר:

"בזמן המועט העומד לרשותנו אני רוצה לעמוד, וגם זה בדרך רמז בלבד, על ענין החוקה הסוציאלית, שבמסגרתה אמורים שני פסוקים מפורסמים, שיש לברר את היחס ואת הקשר - או שמא את הניגוד - ביניהם. בשמיטת כספים נאמר: 'כי לא יהיה-בך אביון, כי-ברך יברכך ה' בארץ' וכו'. ובמצות צדקה, בקשר ל'לא תקפוץ את-ידך...פתוח תפתח את-ידך', נאמר: 'כי לא-יחדל אביון מקרב הארץ'. הסתירה בין שני הפסוקים האלה היא מדומה. את 'לא יהיה-בך אביון' אין להבין כהבטחה, אלא כדרישה המכוונת לאדם. מוטל עלינו למנוע מציאות אביון בקרבנו על-ידי קיום מצות שמיטת כספים וכל הדינים האחרים שמשמעותם היא סוציאלית. בלעדי סידורים אלה, שאנחנו חייבים להנהיגם, יתקיים הפסוק האחר: 'לא-יחדל אביון מקרב הארץ'. האביון איננו מתבטל מעצמו, ז.א.: 'משטר שיש בו עוני ודלות איננו מתבטל מעצמו, ואף אין להטיל את ביטולו על 'הפותח את ידו ומשביע לכל חי רצון', אלא ה' דורש ממנו שנדאג שלא יהיה אביון בקרב הארץ.

הדבר הזה הוא חשוב, משום שממנו יש ללמוד על הרבה דברים, האמורים הן בתורה והן בנביאים  והמוחזקים כעין הבטחות למה שיבוא על-כל-פנים. משמעותה של הבטחה אלהית איננה כמו אורקולום אלילי, שמגיד לנו מה יהיה. אילו היה זה ככה, לא היתה בזה משמעות דתית. הבטחה אלהית היא תמיד דרישה המוכוונת לאדם : כך צריך להיות. כך הובן עניין ההבטחות הנבואיות ע"י תוספות, תעודה גדולה של היהדות הרבנית  כ-2,500 שנה לאחר מתן תורה, ומשמעותו עמוקה מאד מבחינה אמונית דווקא: 'אין נביא מתנבא אלא מה שראוי להיות' - ואין בזה ערובה שכך יהיה. דברים אלה אמורים גם בעניין גאולת ישראל ושיבת ישראל. כל זה ראוי להיות, אבל אם אכן יהיה דבר זה תלוי, לפחות בחלקו, בנו.

הענין שאנחנו דנים בו הוא מעין פרדיגמה לכך: ראוי שלא יהיה בך אביון, אבל דבר זה איננו מובטח, אף-על-פי שנאמר 'לא יהיה-בך אביון כי-ברך יברכך ה' '. ברכת ה' מותנית בכך שתעשה את כל הדרוש לחיסול העוני, ואם לא כן - 'לא יחדל אביון מקרב הארץ'. ושמא נלמד מזה גם על היעודים הגדולים וההבטחות הגדולות לעם ישראל כולו, ונזכור שהבטחות נפלאות, מן הנפלאות ביותר, ניתנו על-ידי הושע ועמוס וירמיהו ויחזקאל לעשרת השבטים, שיחזרו וישובו מגלותם. נבואות אלה לא נתקיימו, אך הדבר איננו מערער את האמונה בנביאי האמת והצדק. מה שניבאו הוא מה שראוי היה להיות, וכנראה אנחנו לא היינו ראויים שהדבר יתקיים."*

שבת שלום

    ג'ף

*י. ליבוביץ, הערות לפרשיות השבוע, הוצאת אקדמון, עמ' 120 -121

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה