יש לא מעט אנשים שמדברים אלינו. בטלויזיה, ברדיו, בכל מיני מקומות ובכל מיני מוסדות.
יש, נדמה לי, מעט מאד אנשים בעלי שיעור קומה שמדברים אלינו, אנשים בעלי שאר רוח, אנשי מעלה.
אברהם יהושע השל היה איש בעל שיעור קומה ושאר רוח, מאנשי המעלה של דורו ( ולא רק דורו ).
שפטו בעצמכם :
"זה הרבה שנים שניסיתי לטפל בבעיה עיקרית זו: הנבואה. עדים לך: מספרי שיצא לאור בשנת 1936 עד ספרי 'אלוהים מחפש את האדם' שיצא לאור בשנת 1955, וספרי 'הנביאים' שיצא לאור בשנת 1962, חקרתי בבעיה זו....
כיצד להסביר, כיצד לתרגם את הזיקה לתורת משה למושגים המתקבלים על דעתם של בני אדם ? כיצד להשיב לאדם המסרב להאמין, ומה שיותר חשוב : כיצד להראות למי שלבו סתום לכל עניין הנבואה שיש כאן עניין העומד ברומו של עולם ?
העניין החמור ביותר הוא לא ספיקות באמונה, אלא העדר כל ספיקות, כאילו עניין האמונה פג טעמו, מופרך מעיקרו, עניין שעוסקים בו רק בני אדם שלא ראו מאורות המדע מימיהם.
למעני טרחתי. אסור להונות את עצמו. עמדתי לברר את הסוגיא. שאיפה אחת בקרבי: שלא להינתק משורשי המחשבה שבכל הדורות.
יש ספק שהוא בגדר עמלק, ויש ספק שהוא לשם בירור האמונה. כסיל חושב שהספק הוא סוף המחשבה, שאת הספק זוכים מן ההפקר. לאמיתו של דבר לא הרי סתם ספקן ומקשן כהרי ספקן מתוך חכמה.
יש ספקן ברשות התורה, ויש ספקן העומד מחוץ לרשות התורה. האמוראים נשאו ונתנו במאמרים במשנה, ודומני שאדם שכוונתו לשם תורה, ראוי שיטפל ויבדוק את משמעותו של העיקר 'תורה מן השמים'.
האמונה היא ראייה מרחוק, ראיית נקודה של אמת. כל העמדת פנים בגידה היא. הרבה פנים בהגדרת האמונה מבחינה הגיונית וגם נפשית. קנה מידה עליון לכוח האמונה: 'אם אין פניך הלכים אל תעלנו מזה' (שמות לג, טו).
הקדוש ברוך הוא חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה. האין מקום לבינה באמונה ? 'גדולה בינה לפני הקדוש ברוך הוא יותר מן התורה, שאפילו אדם קורא תורה נביאים כתובים...וכל סדרי בראשית ואין בו בינה, אין תורתו שווה כלום'.* כלום ניסוחי עיקרים בבחינת חוקה חקקתי, גזירה גזרתי, אין לך רשות להרהר בהם ? כלום לא נתנה תורה דעת לחכמים לחפש דרכים וגישות, להעמיק חקר ביסודות האמונה ? האם דין עיקרים כדין מטבע של ברכה, שכל חידוש בו סילוף, או כדין תפילה שצריכים לחדש בה דבר ?
דור דור וחיפושיו, דור דור והשגותיו."^
הרב ד"ר אברהם יהושע השל נפטר בשבת פרשת ויחי בשנת 1972.
ואידך זיל גמור
שבת שלום
ג'ף
*בהערת שוליים על אתר מפנה השל ל:"אותיות דרבי עקיבא, אות ב [בכתבי יד: סדרי מדרשות ]"
א. י . השל , תורה מן השמים באספקלריה של הדורות (תמ"ה), בעריכת דרור בונדי, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן, כרך ב, עמ' 906; מדובר בפסקה הראשונה לספר השלישי בתמ"ה בעריכת וראו דברי בונדי שם תחת הכותרת "קטעי מבוא" בעמ' 905
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה