רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 4 ביולי 2024

אלו דברים לשבת פרשת קורח - ר"ח תמוז תשפ"ד

הרב עדין אבן־ישראל שטיינזלץ זצ"ל על פרשת השבוע - בספרו "חיי עולם":

"קורח ועדתו משתמשים בסיסמאות שהן לשם שמים, אך זה עדיין לא אומר ששורש המחלוקת הוא באמת כזה. המדרש ( במדבר רבה יח, ב ) אומר שמאחורי טענותיו של קורח, עומד הרצון שלו להיות נשיא משפחת קהת. אלא שבזמן המינויים דילגו עליו, ועל כך הוא גם כועס, גם מקנא וגם מתוסכל. קורח פיקח היה, ועשיר היה, ומסתמא היה גם גברא רבה, והוא הצליח לשכנע את כולם שהוא מדבר בעניינים שבקדושה - אלא שמתחת לאדם הגדול הזה, כפי שאומר המדרש, מסתתר סך הכל עניין אישי. דתן ואבירם, שמעבר למסופר כאן איננו יודעים עליהם דבר, גם הם נראים כאנשים שרצו לקבל משהו ולא קיבלו אותו. הם צועקים כאילו נעשה להם עוול, בעוד שלא קרה דבר מלבד זאת שהם לא סובלים מישהו רק משום שהוא יותר גדול ויותר חכם מהם. מדובר בקנאה ובצרות עין, שמסתתרות מאחורי הדיבורים היפים.

אפשר ללמוד מכך הרבה על מחלוקות, שנראות על פניהן כמחלוקות לשם שמים. אנשים יכולים להשתמש בכל סיסמאות הקדושה, אבל הרבה פעמים אין מאחוריהן אלא קטנוניות אישית. גם כשכל הסיסמאות  הן לטובת המפלגה, או לטובת העולם - עדיין צריך לשבת ולחפש מה נמצא למטה; לפעמים נמצא שם מישהו קטן ומתוסכל שסך הכל רצה לקבל משהו ולא קיבל, הוא מקנא במישהו ואין לו מה לעשות עם זה, אז הוא מנסה לדקור אותו באיזה דרך אחרת.

אמר מישהו בדורות האחרונים, שלכל שנאה יש תקנה, למעט שנאה הבאה מחמת קנאה. לשנאה הבאה מחמת קנאה לעולם לא יועילו מחוות של הצד השני, וכמה שהוא יהיה יותר נחמד - זה לא יעזור, משום שמקורה איננה בכך שנעשה למישהו עוול. משה רבנו באמרו 'לא חמור אחד מהם נשאתי ולא הרעותי את אחד מהם', רוצה להדגיש שהמחלוקת לא התחילה על רקע של עוול כלשהו. אם הצקתי למישהו, אפילו בצדק - יכול להיות שהוא שומר טינה, וזה דבר מובן. אבל במחלוקת עם קורח ועדתו לא היה שום דבר; הכל עומד פה אך ורק על קנאה. לדבר כזה אין תקנה ולכן משה רבנו רוצה לאבד אותם מהעולם מכל וכל."

הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, "חיי עולם", הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן ירושלים בשיתוף המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים, עמ' 337 -338.

שבת שלום וחודש טוב

         ג'ף


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה