רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 8 בנובמבר 2018

אלו דברים לשבת פרשת תולדות תשע"ט


הרעיון של "עם נבחר" הוא רעיון מסוכן.
הוא פוגע ברעיון אחר, שהאדם - כל אדם - נברא בצלם אלוקים.
הרעיון של "עם נבחר" הוא רעיון מושרש, מקדמת דנא בתולדות העם היהודי. את זה רואים היטב בפרשת השבוע, בכל סיפורי בראשית, ובתנ"ך כולו.
הרעיון שכל אדם נברא בצלם אלוקים הוא רעיון לא פחות מושרש, ואולי אפילו יותר. את זה רואים בפרק א בספר בראשית.
מה שנדרש על כן מאתנו הוא שני דברים:
להבין היטב את מסוכנתו של הרעיון של עם נבחר
ליישבו עם הרעיון שכל אדם נברא בצלם אלוקים.
זהו צו השעה. אמנם לא מהיום ובכל זאת צו השעה.

אחרי שאמרתי וכתבתי את אשר על ליבי לעיל, אני מפנה לשני "מקורות" שהגעתי אליהם באופן אקראי השבוע, האחד במהלך עבודתי ( כמשפטן ) והשני במהלך ההכנה להליכה היומית שלי ( בחיפוש אחר חומר להאזנה ).

המקור הראשון עוסק במקומו של "השכל הישר במשפט":

"ביטוי (זה) מופיע לא אחת בפסיקתי (השכל הישר- א"ר), אך אביא מדברי גדולים ממני, כגון השופט (כתארו אז) זילברג בע"פ 31/50 מלצקי נ' היועץ המשפטי(1950) 'ישנו מבחן אחד שאפשר לסמוך עליו בכל עת, והוא מבחן השכל הישר, או ההיגיון הבריא והפשוט של חיי המציאות'. בתלמוד הירושלמי מובא סיפור ההולם את ענייננו (בבא מציעא, ב' ה'), מסופר על התנא ר' שמעון בן שטח שהשיב אבידתו של לא יהודי. שאלוהו תלמידיו: היש חובה להשיב אבידת גוי? ענה להם רבי שמעון: 'מה אתון סברין? שמעון בן שטח ברברין הוה?' ['מה אתם חושבים? שמעון בן שטח ברברי הוא?']. מסר הסיפור פשוט – ישנם עניינים שאינם מצריכים עיסוק דווקני באיסור והיתר ולא פלפולים שנזקם עולה על תועלתם, אלא שכל ישר ולב נכון; אחד מגדולי הדור האחרון, הרב ש"ז אוירבך, אמר 'לא כתוב בשום מקום שאסור להכניס חתולים לארון הקודש. זה שכל ישר' (שמע זאת מפיו הרב ישראל רוזן, במאמר 'האם מותר להכניס חתולים לארון הקודש?' שבת בשבתו, פרשת נשא, י' בסיוון תשע"ה – 28.5.15). יפים לכך דבריו של הרב ד"ר אהרן ליכטנשטיין, שהלך זה מקרוב לבית עולמו ('הלכה והלכים כאושיות מוסר' ערכים במבחן מלחמה (ירושלים, תשמ"ה))". (בג"ץ 2684/12 התנועה לחזוק הסובלנות בחינוך הדתי נ' היועץ המשפטי לממשלה (2015), פסקה ל"ו (9.12.15)):"

השופט ( בדימ' ) א. רובינשטיין באחד מפסקי הדין שלו

המקור השני עוסק בתובנותיה של מי שהייתה סטודנטית אמריקאית שבלתה תקופת לימודים כ"תלמידת חוץ" בטורקיה.


שבת שלום וחודש טוב
         ג'ף




































אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה