רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 17 בפברואר 2011

אלו דברים לשבת פרשת כי תשא תשע"א

בתקופה האחרונה אני מנסה "לתמצת" את השל; לרכז את עיקרי תורתו על שלושה אדנים (כבפרקי אבות ).
באחד השירים ההולך ומתחוור לי כשיר חשוב של בוב דילן, "חוותה של מגי" Maggie's Farm, סוקר דילן את בני המשפחה של מגי, האב, האם והאח. בבית המוקדש לאם אומר דילן :

                                      Well, she talks to all the servants
                                      About man and God and law,
                                      Everybody says
                                      She's the brains behind pa.

                          היא משוחחת עם המשרתים
                          אודות  אדם האל והחוק
                          כולם אומרים
                          שהיא המח מאחורי אבא

וחשבתי , שיכול להיות  הנה יש כיוון לשלושה אדנים : Man and God and Law ; רבן שמעון בן גמליאל אומר: על שלושה דברים העולם קיים על האמת ועל הדין ועל השלום...
יכול להיות שאת כלל הגותו של השל אפשר לסווג תחת שלושה "סיווגי - העל" כנ"ל : האדם האל והחוק.

נראה.

 יהא הדבר כאשר יהא, מצאתי לאחרונה פסקה בהשל שאיננה מרפה ממני. בנסיון להשתחרר מאחיזתה בי ארשום אותה כאן לעיונכם.

השרדותו של המין האנושי נתונה בכף המאזניים. גל אחד של שנאה, קשיות עורף או בוז עלול להביא בעקבותיו את כליון האנושות. מעשים אכזריים הם אך פועל יוצא מהגיגי הלב והמח של האדם. מעשים רעים  נובעים מתוך עולמו הפנימי של האדם ומתוך מתן ביטוי למחשבות רעות. מכאן החשיבות המכרעת בלהבהיר לאנושות כולה את העוול שבמחשבות של חשד שווא , שנאה , ובעיקר העוול של כל היגד מבזה, גם אם הוא נאמר מתוך קלות ראש. במיוחד אמורים הדברים לגבי מחשבות והיגדים אודות פרטים או קבוצות בני דתות , גזעים או לאומים אחרים. ישנו כח לדיבור ומעטים האנשים המבינים שמילים אינן נמוגות. מה שמתחיל כהגה מסתיים במעשה.    ( מתוך המאמר - 'מה שאנו עשויים לעשות ביחד', בקובץ 'הוד מוסרי ותעוזה רוחנית')


The survival of mankind is in the balance. One wave of hatred, callousness, or contempt may bring in its wake the destruction of all mankind. Vicious deeds are but an aftermath of what is conceived in the hearts and minds of man. It is from the inner life of man and from the articulation of evil thoughts that evil actions take their rise. It is therefore of extreme importance that the sinfulness of thoughts of suspicion and hatred and particularly the sinfulness of any contemptuous utterance, however flippantly  it is meant, be made clear to all mankind. This applies in particular to thoughts and utterances about individuals or groups of other religions, races and nations. Speech has power and few men realize that words do not fade. What starts out as sound ends in a deed. ( What We Might Do Together in Moral Grandeur and Spiritual Audacity. p 298 -299)


כל הזמן ובמיוחד לעת הזאת, ערב שבת פרשת כי תשא, עגל הזהב נמצא ברקע. זהו, כדבריה של אביבה גוטליב זורנברג, "אסון הממתין לתורו" The Golden Calf is a disaster that has been waiting to happen ( "שמות - פרטי האיווי" , הספר טרם תורגם לעברית)

מקומה של התורה בחיי עם ישראל לדורותיו היה מרכזי.
מקומה של התורה בחיי העם הישראלי, לעת עתה,  הוא שולי.

אין התורה ספר שקוראים אותו לפני השינה, מכבים את האור והולכים לישון. זהו ספר שאם אינך עמל בו, לא נגעת בו ובוודאי ובוודאי שהוא לא נגע בך. אני אומר את הדברים על רקע "מלאכת העריכה" שלה עדים אנו סביב ספור עגל הזהב. על פי דעה אחת , הכרונולוגיה היא, שאחר מעמד הר סיני מצטווים בני ישראל על המשכן ולאחר מכן מתרחשת פרשת העגל, על פי סדר הכתוב בתורה.
על פי דעה אחרת (שרש"י מאמצה) אחר מעמד הר סיני באה פרשת העגל ורק לאחר מכן מצטווים בני ישראל על המשכן.

עצם האפשרות לשתי הפרשנויות  אומרת דרשני. ונשאלת השאלה  האם יש לנו את הזמן, האם אנו עושים את הזמן, לעיון הנדרש לדרש ?

                                                                 שבת שלום
                                                                     ג'ף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה