רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום ראשון, 8 בינואר 2012

אלו דברים לשבת פרשת שמות תשע"ב


יש אומרים שקם מלך חדש בישראל. לפיד שמו, נרו יאיר. *
אני מבקש להפנות את תשומת הלב לדת חדשה, שגיליתי לאחרונה. דת חובקת עולם, שנונה, חכמה, מאירה, יש בה תורה שבכתב והרבה תורה שבעל פה. לדת הזו קוראים באנגלית ted ובעברית טד.
ראו כדוגמית הרשומה להלן בבלוג זה " אלו דברים על הצלחה".
בנימה קצת יותר רצינית, אני מבקש להפנות לדבריו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ על פרשת השבוע. מתוך ספרו "חיי עולם" הוצאת שפע-מגיד, בעמ' 120-119:
"הסיפור הגדול והמרכזי בספר שמות הוא בוודאי סיפור יציאת מצרים: השהייה בגלות ותהליך היציאה ממנה. יציאת מצרים היא עניין מרכזי לא רק בספר שמות, אלא בחיים היהודיים בכללם. כשמעיינים בסידור, אפשר לראות שאנחנו מזכירים את יציאת מצרים בכל הזדמנות - גם בזמנים שיש קשר ברור ופשוט כמו בפסח, וגם בכל החגים האחרים - בשבועות, בסוכות, בראש השנה וביום כיפור, ואפילו בקידוש מדי שבת אנחנו מציינים את זכר יציאת מצרים.
  גלות מצרים והיציאה ממצרים הן עבורנו הרבה מעבר לסיפור ההיסטורי המסוים בספר שמות, אלא מהות יסודית בתוך ההוויה שלנו. הגלות והגאולה אינן מאורע חד פעמי, אלא מאורע שחוזר שוב ושוב, גלות ולאחריה גאולה ולאחריה שוב גלות - וכך ממשיך הגלגול של עם ישראל. ביציאת מצרים יש את תבנית היסוד, את המהות הראשונה, ואחר כך אותו הענין קורה עוד פעם ועוד פעם.
  תהליכים אלו של גלות וגאולה נמצאים בהיקף גדול אף יותר,  בתשתית של העולם בכללו. לא רק עם ישראל עובר את השלבים האלו; ההוויה האנושית כולה עוברת אותם. אמנם לא באותו אופן ולא באותן דרגות, אבל אלו שלבים בסיסיים בתהליך החיים של כל אחד ואחד, בפרט ובכלל - על כל רמותיו.
  בעצם מהלך החיים הפרטי שלנו אנו עוברים בתוך המעגל הזה. יש אנשים ששוהים שישים שנה במצרים ועשר שנים במדבר, יש כאלה ששוהים ארבעים שנה במצרים וארבעים שנה במדבר, ויש כאלה שזוכים לחלוקה יותר נדיבה - הם שוהים זמן קצר בגלות וזמן רב בשלב של גאולה; אבל בכללו, מחזור החיים האנושי שייך תמיד לעניין הזה - ישנו שלב של גלות, של קשיים ושל בעיות, ואחר כך יציאה לגאולה - פריצת הקשיים והבעיות, והמעגל הזה חוזר שוב ושוב."

                                      שבת שלום
                                           ג'ף

* אין לעבור לסדר היום על ארועי השבוע בקרית מלאכי. בשלב זה יזכו הדברים להתייחסות בבלוג האחות,
http://joshuaheschel.blogspot.com/
 ראו במיוחד הפוסט מלפני כיומיים , ממאמרו של  השל "דת וגזע" שגרסתו בעברית בתרגום דרור בוני נמצאת בחנויות הספרים בימים אלו בספר "אלוהים מאמין באדם".




                       

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה