רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 14 במרץ 2012

אלו דברים לשבת פרשת ויקהל - פקודי תשע"ב


במהלך רישום הדברים שלהלן, האזנתי, שוב, לשיחה של בריאן סטיוונסון שהפצתי השבוע ושהצבתי על הבלוג להלן. סטיוונסון מדבר על חשיבותה של זהות, הזהות של "טד", הזהות שלו, הזהות של עברייני הנוער והנדונים למוות שבבתי הכלא בארצות הברית שהוא מייצג, הזהות של החברה האמריקאית כולה. וחשבתי, בעקבות הדברים שנקרא , תיכף להלן, מתוך הפרשה, כי זהות מורכבת מהרבה מאד, הרבה מאד פרטים, כמו המשכן, כמו חללית הצ'לנגר, כמוני וכמוך, כמונו כאן בישראל, גם כן

בפרשה כתוב:

קחו מאתכם תרומה לה' כל נדיב לבו יביאה את תרומת ה'
זהב וכסף ונחושת; ותכלת וארגמן ותולעת שני ושש ועזים; ועורות אילים  מאדמים ועורות תחשים ועצי שטים; ושמן למאור ובשמים לשמן המשחה ולקטורת הסמים; ואבני שהם ואבני מילואים לאפוד ולחושן.
וכל חכם לב בכם יבואו ויעשו את כל אשר צוה ה'
את המשכן את אהלו ואת מכסהו את קרסיו ואת קרשיו את בריחו את עמודיו ואת אדניו; את הארון ואת בדיו את הכפורת ואת פרוכת המסך; את השלחן ואת בדיו ואת כל כליו ואת לחם הפנים; ואת מנורת המאור ואת כליה ואת נרותיה ואת שמן המאור;ואת מזבח הקטורת ואת בדיו ואת שמן המשחה ואת קטורת הסמים ואת מסך הפתח לפתח המשכן; ואת מזבח העולה ואת מכבר הנחושת אשר לו את בדיו ואת כל כליו את הכיור ואת כנו; את קלעי החצר את עמודיו ואת אדניה ואת מסך שער החצר; את יתדות המשכן ואת יתדות החצר ואת מיתריהם; את בגדי השרד לשרת בקודש את בגדי הקודש לאהרן הכהן ואת הבגדי בניו לכהן.
מלכתחילה הרעיון היה בהבאת הפסוקים דלעיל :לתת למילים לבדן, לדבר; לשמוע את המוסיקה שלהן, את שירתן. סטיוונסון ודבריו על זהות ודברי שלי על הפרטים נכנסו, בין לבין. יש כאן שני רעיונות נפרדים, למרות שהם יוצאים מאותן המילים.
מילים יכולות להכיל בעת ובעונה אחת משמעויות שונות. תשומת הלב למילים, תשומת הלב לפרטים, זו עבורי מיומנת הולכת ונרכשת, עם השנים.
אביבה זורנברג, העירה כי המטרה של ההתגלות בסיני היא, בסופו של דבר, "ליצור אדם." משימה לא מובנת מאליה. משימה לא פשוטה.

                                                               שבת שלום
                                                                     ג'ף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה