רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 26 בדצמבר 2013

אלו דברים לשבת פרשת וארא תשע"ד



מי מאתנו העלה פעם בדעתו לראות בפרעה "דמות לחיקוי" ?
ובכן, ככל שהבנתי את הדברים של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ על פרשת השבוע בספרו "חיי עולם"^, זה פחות או יותר מה שהוא מציע לנו.
מי שאין לו את ספר  - מה אפשר לומר ?!- לטעמי זהו אכן ספר חובה לכל בית בישראל !
ודמות לחיקוי כיצד ? אומר הרב עדין, בקטע מסוים של הדברים:
"ההרגשה היסודית של 'אני בסדר' ששמרה על פרעה מכל סוג של חשבון נפש, היא לא תופעה שקיימת אצלו בלבד. במובן זה, פרעה הוא אמנם דוגמא קיצונית, אבל לא דוגמא קיצונית לאדם רשע, אלא דוגמא קיצונית של אדם רגיל. אדם רגיל אמנם לא גדל באותו האופן כמו פרעה, לא חוטא באותם חטאים, וגם לא חושב בדיוק באותו האופן כמו פרעה, אבל גם אחרי כל ההסתייגויות האלה - פרעה הוא עדיין דוגמא של אדם רגיל. וזאת משום שהבעיה היסודית,  המונעת חרטה, ומונעת אפשרות של תשובה, היא תמיד אותה בעיה, גם בביטויה הקיצוני אצל פרעה, וגם בביטויה אצל סתם אדם.
הנביא יחזקאל (כא, ג) מביא בשם פרעה - כנראה לא פרעה זה אלא פרעה אחר - את האמירה 'לי יאורי ואני עשיתיני', שמשמעותה בעצם היא 'אני הוא תמצית השלמות של העולם'. המחשבה היסודית הזו מנוסחת באופן כזה על ידי פרעה , אבל היא נמצאת גם, בדקות יותר, אצל כל אדם. רק כאשר האדם יוצא מאורח החשיבה הזה, נפתח אצלו הפתח לחרטה. לכן, להבדיל, התופעות שמתוארות אצל פרעה קיימות גם אצל אנשים אחרים. כאשר בעקבות תשובה על מעשה מסוים, מתגלה פתאום מערכת חשיבה חדשה שבה לכל הדברים יש משמעויות אחרות לגמרי. במקרה כזה, התשובה איננה מתייחסת רק לנקודה ממנה היא התחילה; היא מתרחבת ומקבלת משמעות לגבי כל מכלול החיים של האדם.
חרטה מלאה
החרטה של פרעה צריכה ללמד אותנו מוסר השכל הן בהיקפה, והן בחתירתה להגיע לשורשי החטא. חרטה אף פעם איננה דבר פשוט; גם כאשר אדם מביע חרטה ורוצה בתשובה, עלולות להיות כרוכות בה וביישומה בעיות יסודיות, ומצד זה, הדוגמא של החרטה של פרעה היא דוגמא טובה לחרטה מלאה."

שבת שלום
    ג'ף

^בהוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן ירושלים בשיתוף המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים, הקטע המצוטט הוא מעמ' 131 - 132

הדברים לעיל נרשמו על רקע השיר שלהלן, שמוקדש לזכרו של נלסון מנדלה, שהלך לעולמו בשבוע שעבר








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה