רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 27 במאי 2015

אלו דברים לשבת פרשת נשא תשע"ה


שיימוס היני אמר שהתודעה היא האתר של  "שיחות מגוונות המתנגשות זו בזו."
 consciousness  is the site of variously contending discourses

דברים אלו, למדתי לדעת , באופן די מפתיע, "מתכתבים" עם דברים שכותב הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ על פרשת השבוע. הרב עדין מתייחס בספרו " חיי עולם" לתפקידם המיוחד של בני גרשון לעומת בני קהת ובני מררי.

אלו חלק מדבריו שם:

"המהות של בני גרשון שייכת למין האנושי בכלל. לאדם יש מספיק דעת בנפשו בשביל לדעת שהוא אינו מרוצה. יש לו יותר מדי גוף מכדי להיות מלאך ויותר מדי נשמה מכדי להיות בהמה. עניינה של בריאת האדם היא בחוסר השלמות שלו, ובגלל זה הקב"ה לא מסתפק רק במלאכים. המלאכים באים לקב"ה לפני בריאת האדם, ואומרים לו: 'כבודו יתברך רוצה מישהו קדוש? קח את מיכאל; מישהו שיפסוק הלכות ? קח את גבריאל; אתה רוצה מישהו שיחדש חידושים? קח שניים-שלושה מלאכים והם יעסקו בחידושי התורה. אתה רוצה גם יצורים פשוטים שאוכלים עשב ואומרים מוּ ? כבר יש לך כאלה'. הרי על הפרות, העִזים, הכבשים, והסנוניות לא הייתה למלאכים שום תרעומת. רק משנברא האדם יש למלאכים מה להגיד. אילו היה הקב"ה בורא את האדם רק כנשמה קדושה, המלאכים היו אולי אומרים קדוש לפניו ( בראשית רבה ח,י). אם הקב"ה היה בורא רק מין קוף כזה שמסתובב לו בעולם, הם היו אומרים בסדר גמור. אלא שהוא ברא את האדם וזו בעיה. בראת  אדם, מצד אחד אתה נותן לו נשמה שכל הזמן אומרת לו לעלות מעלה ומצד שני עשית לו גוף שכל הזמן מושך אותו למטה, ובכך אתה יוצר בריאה שמתחילתה עומדת בתוך סתירה."


אגב אורחא אעיר כי, מתוך דברים אלו ניתן גם להבין את מהותה של השלום, את תפקידו של אידיאל השלום - קרי -  יישוב, או השאיפה ליישב,  בין הסתירות שבנפשו של אדם. וראו החלק האחרון בשיחתה של הרב דר' עינת רמון על פרשת השבוע בקישור שלהלן
https://www.youtube.com/watch?v=_8GkSlQbF8Q

ולסיום שיימוס היני. יש כמה דברים מרתקים בשיחה של היני להלן. קיוותי שתהיה האופציה לכתוביות בעברית. הסתבר כי קיימת אופציה אך ורק לכתוביות באנגלית. התרגום בכתוביות אלו - שהן אוטומטיות - הוא משובש מאד (עד כדי hilarious  "קורע בצחוקים" לפעמים ) ואף על פי כן, השיבושים מסייעים לעיתים להבין, מתוך המבטא האירי של היני, את מה הוא אכן אמר.


שבת שלום
     ג'ף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה