רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 6 באוגוסט 2015

אלו דברים לשבת פרשת עקב תשע"ה


למה נחשי גומי הם מזון על - הכל על ג'לטין

בתחילת מאמרו "איש האמונה הבודד" אומר הרב י.ד סולוביצ'יק:
"לא באתי להעלות רעיונות המסוגלים לפתור בעיות. אינני מתכוון להציע שיטה חדשה לרפא את מצב האנושות שאני עומד לתאר כאן; אף אינני מאמין שהוא ניתן לרפא כלל."
בעבר תהיתי לא  מעט לגבי הפסקה הזאת, היא נשמעה לי פסימית נורא; הסיפא של הדברים  אפילו הרגיז אותי.
היום אני רואה את הדברים אחרת. היום  אני מזהה בדברים נימה אופטימית  ויחסי אליהם הוא יחס של חיבה.
מה זה אומר ?
זה אומר מה שאמר לי פעם, לפני שנים רבות, חוקר באוניברסיטה שיצרתי איתו קשר מחדש אחרי שנים רבות עוד יותר. כשהכרתי אותו לראשונה הוא היה "עם כיפה" ושמעתי ממנו הרצאה מרתקת על "דינמיקה בהלכה". בעבור השנים כשהגעתי אליו להתייעצות בנושא מסוים  הוא פתח את השיחה בהבהרה וסיפר לי ש"הוריד את הכיפה" ואמר: "מסתבר שיש דינמיקה לא רק בהלכה אלא גם בחיים".


מה אופטימי במשפט הנ"ל של הרב סולוביצ'יק ? קשה לי לשים את האצבע על זה. זו מן הארה שנובעת מהעיון שלי לאחרונה בהשל ובעקבות השל, בקוצק.  מסתבר גם, שגורמי רקע שונים ומשונים, אישיים וכאלה שקשורים לאירועי הימים,  נכנסים לעניין.
בהקדמה לספרו על קוצק שנכתב ביידיש בערוב ימיו ופורסם רק לאחרונה בתרגום לעברית אומר השל :

"ר' [מנחם] מנדל [מקוצק] חשף בעיות שמייסרות אותנו , ביודעים או שלא ביודעים, עד עצם היום הזה. לעתים קרובות יתקשה בן דורונו לקבל את תשובותיו. אך מבטו - נוראי, ומטלטל את המצפון. מי שחי במחיצתו, ולוּ גם שעה אחת, לא יחוש עוד לעולם בטעמה של שביעות רצון עצמית."*

דברי הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ על פרשת השבוע, פרשת עקב, בספרו "חיי עולם" אינם בלתי קשורים לנימת הדברים דלעיל, ואפילו משלימים קצת את התמונה. אומר כבי הרב:
"ניתן לומר שהפרשה הזו מצויה בנקודת המעבר מן החיים המיוחדים, הבלתי ארציים, של המדבר - אל הנורמליזציה. ארץ ישראל מופיעה כאן כעולם אחר, שהוא בעצם תיאור של העולם הרגיל שלנו. החיים שעד עכשיו התנהלו תחת חסות כוללת של השגחת ה' ושבהם הייתה ודאות בכל דבר, מתפרטים מעכשיו למעשים והנהגות, לאחריות אישית, ולידיעה ששוב אין מהלכים שמעבר לפעולותיהם של בני האדם. בהקשר זה נודעת משמעות מיוחדת להערתו של משה לבני ישראל שהם יוצאים מארץ מצרים אשר בה תמיד יש מים ומגיעים לארץ אחרת אשר 'למטר השמים תשתה מים' (דברים יא,יא), ארץ בה המטר איננו מגיע בזמנים קבועים. ההבדל בין שתי הארצות מציג במלוא החריפות את ההבדל בין חיים במדבר לבין החיים הגשמיים בארץ ישראל.
אף על פי שיש בפרשה גם הדרכות כלליות מסוימות וגם דברים העוסקים בענייני אמונה ובכל הקשור להם, הרי הם רק התחלה של דברים, שחוזרים ונאמרים בכל הספר כולו בבהירות רבה יותר. כל עוד בני ישראל במדבר, הרי שהם מתחת לענני הכבוד ותחת הנהגתו של האיש משה שהוא, בעצם, לא לגמרי איש ככל האדם. מכאן והלאה הם נכנסים לעולם של אחריות אישית, עבודה אישית, עולם הנעדר הרגשה של הגנה שחופפת עליהם ומצילה אותם מחטאיהם, מטעויותיהם ומכל הפגעים סביבם. במובן מסוים אלה הם דברי פרידה של אב לילדיו המתבגרים, כשהוא מסביר להם שמעתה הם הולכים לחיות בעולם אחר; בשום פנים לא עולם רע יותר, אבל עולם בהחלט שונה. מעתה הם נכנסים למערכת של חיים, שבה אנשים צריכים לעבוד כדי להתפרנס, לנהוג בדרך הישר כדי לא להינזק, להכיר את מקומם ולא לסטות מן הדרך."^

כפי שהרב עדין מטעים לאורך כל הספר, יש בסיפור קורות בני ישראל בחומש, סימני דרך לחיים של כל אחד ואחת מאתנו.
"תנא דמסייע" לדברים מצאתי בקטע ראיון להלן שנערך לאחרונה עם דר' טובה גנזל, מבין עורכי קובץ חדש שנקרא "בעיני אלוהים ואדם". ראו ב http://thetorah.com/an-interview-with-dr-tova-ganzel/.

  1. "Can you share with us some moments in your own journey? How did you first deal with the challenges of academic biblical studies? How did you come to put together this book?
TG: Like many people, I went through my own personal journey to get to where I am. The process strengthened my identity as both a person of faith as well as an academic scholar. I can share some details of my path with you, but this is a journey which those who wish to make must do so on their own, in a way, time, and place that works for them."

מדובר, אומרת גנזל, במסע שאלו מבקשים להשתתף בו צריכים לעשות זאת בדרכם שלהם , בדרך , בזמן ובמקום שמתאימים להם.

וכפי שמסיים הרב עדין את דבריו על פרשת עקב :

" דור חדש מגיע,ואחרי כל הזיכרונות וההתראות, ההוראות והאזהרות, בסופו של דבר הוא הולך לעשות את דרכו שלו, את טעויותיו וגם את תיקוניו."^

שבת שלום

ג'ף


* א. י. השל, קוצק במאבק למען חיי אמת, תרגום דניאל רייזר ואיתיאל הררי, ערך דרור בונדי, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן, עמ' 3




על הספר החדש ראו ב http://www.bmj.org.il/show_book/22

^הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, חיי עולם, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן ירושלים בשיתוך המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים, עמ' 407, 408.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה