רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שלישי, 20 באוקטובר 2015

אלו דברים לשבת פרשת לך לך תשע"ו


דר' מיכה גודמן ( אין קשר משפחתי) מפרסם סדרה של שלושה מאמרים בעיתון מקור ראשון שמטרתן "לאתגר" מחדש את הציונות הדתית. בינתיים התפרסמו שניים מתוך השלושה ( ייתכן והשלישי יפורסם בשבת זו). כששוחחתי על כך עם חבר בשבת שעברה הוא שאל אותי: " מיכה גודמן רואה עצמו חלק מהציונות הדתית ?"
"וואלה" אמרתי  לעצמי. הנה חץ ללב הענין. אין ביקורת חברתית אפקטיבית אלא אם היא באה מתוך אותה החברה שמבוקרת. השל אמר פעם : "ביקורת נבונה לעולם מתחילה בביקורת עצמית".
אני מביא את הדברים הללו בהקשר למעשי הלינץ' שביצעו יהודים השבוע  בהבטום זרהום ז"ל. הבטום זרהום ז"ל לא נורה ולא הוכה בשכבו על רצפת התחנה המרכזית בבאר שבע מתבוסס בדמו כי היה אריתראי. הוא נורה והוכה כי חשבו שהוא מחבל. ומדוע חשבו כי הוא מחבל ? כנראה שרשת של טעויות, באותה שרשת בהחלט עובדת היותו שחום עור שיחק תפקיד.  לו אני הייתי שם, עם הכיפה שלי והמראה המרושל שלי  עם הציציות בחוץ אני מניח שהמאבטח לא היה יורה בי וגם אם כן ככל הנראה האנשים מסביב לא היו בועטים בי ומקללים אותי בשכבי מתבוסס בדמי. אבל הבטום זרהום ז"ל היה שחום עור, צנום, ולא חבש כיפה ולא בצבצו ציציות מחולצתו. אני לא רוצה לדון בכאן באפשרות של מה היה קורה אילו היה חובש כיפה וציציות....
אני לבן והוא היה שחור. האם זה רלוונטי ?
והאם זה באמת רלוונטי שחשבו שהוא היה מחבל ?
האם מותר להתעלל לגדף ולקלל מחבל ששוכב פצוע מתבוסס בדמו ?
אני לא שואל - וכאן אני מגיב לשיחה שניהלתי בפייסבוק עם חבר פייסבוק - אם התנהגות כזאת היא טבעית בנסיבות של עיצומו של פיגוע. אני שואל האם התנהגות כזו היא מותרת ?
זוהי שאלה מוסרית ואף דתית. זו אחת השאלות שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו בעקבות הארוע השבוע. אני מבקש להציע כאן שהדיון בשאלה הזאת הרבה יותר חשוב מהשאלה אם להעמיד את "מבצעי הלינץ' לדין פלילי."
המשפט הפלילי הוא כלי חזק, אך הוא איננו תמיד אפקטיבי. ראו, בין השאר, הדיונים סביב משנה ט במסכת סוטה:"משרבו הרצחנים בטלה עגלה ערופה...משרבו המנאפים פסקו המים המרים."
בשיחה שקיים עם סטודנטים באחת האוניברסיטאות בקליפורניה בשנת 1968, הקדיש השל את השיחה לשאלה "מיהו אדם ?" השל טען בפני הסטודנטים  - והשנים הם שנים סוערות של מהומות סטודנטים והתנגדות למלחמת ויאט נאם ועוד - כי השאלה החשובה ביותר שניצבת בפני החברה האמריקאית דאז היא "מיהו אדם ?" רבות תהיתי ושאלתי עצמי לפשר חשיבותה של שאלה זו. האמנם זו שאלה חשובה ? האם זו השאלה חשובה בהא הידיעה ?
האם השאלה הזאת רלוונטית לנו  - לחברה היהודית הישראלית  שיושבת כאן בציון בשלהי שנת 2015 ?
המשך יבוא*

שבת שלום
     ג'ף

*צריכים אמנם לברר את טיבה של השאלה, את משמעותה ואת גדריה; לא צריכים לעשות את זה דווקא  עכשיו. כפי שכתבתי כאן לפני שבועיים, זו אחת השאלות שבכוונתי לעסוק בהם השנה ב"אלו דברים". אני בכוונה לא שואל את השאלה, על פי הרישא לדבריי לעיל, האם שאלת מיהו אדם ? רלוונטית לחברה הערבית הישראלית ? לחברה הפלסתינאית ? יש עוד ועוד שאלות שמסתעפות מהדברים לעיל...אני מקווה שיהיה זמן לעסוק בהם בעתיד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה