רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 19 במאי 2016

אלו דברים לשבת פרשת בהר תשע"ו




"הקול הדובר בשיריו של [שיימוס] היני פועל על הקורא בדרך של סמכותיות רוגעת. כדי להבין את האופן שבו נוצר שילוב מרתק זה של רוך וכוח יש ללכת בשלושה נתיבים: הדרך שבה נע היני מן המקומי והפרטי אל האוניברסלי, האופן שבו הוא ממיר את הקונקרטי והספציפי לכלל הפשטה סמלית, וחתירתו המתמדת אל הדיוק של השפה, אל המקום שבו היא תאמר בדיוק את שהוא מבקש."
 - מתוך המבוא לספר שיצא לאחרונה, ששערו מופיע בתמונה הנ"ל: "הפסקת אש" קובץ שירים ורשימות פרי עטו של שיימוס היני , בתרגום ליאור שטרנברג ואריאל זינדר, בהוצאת הוצאת הקיבוץ המאוחד, (להלן: "הפסקת אש") בעמ' 12


Seamus Heaney - Postscript from Éamon Little - LittleVision on Vimeo.

תרגום השיר הנ"ל, "נ.ב" במופיע ב"הפסקת אש" בעמ' 84.

בסיום המבוא, אומרים זינדר ושטרנברג את הדברים הבאים:

" אנו מקוים שהספר יציע אופק פואטי חדש עבור כל מי שמחפש דרכים אנושיות להתמודדות עם אלימות ועם שסעים חברתיים במקומותינו. לתחושתנו, קריאה בשיריו של היני עשויה להיות מלמדת ומעשירה עבור כל מי שנרתעים מן האלימות והחשדנות שאופפים את חיינו כאן, ומוכנים לתת אמון בשפה, בדיאלוג ובשירה ככלים ממשיים לתיקון. לכן בחרנו לקרוא לקובץ כולו 'הפסקת אש', ככותרת אחד ממאמריו - משום שאנו מקווים, ברוח שיריו של היני , שהספר יספק אתנחתא מהאש הרוחשת סביב ואולי אף יקרב, ולו במעט, את הפסקתה. במובן זה אנו מאמצים אל ליבנו את דבריו המרגשים של היני שחתמו את נאום הנובל שלו ואף חותמים את הספר שלפניכם:
צורתו של השיר הכרחית לכוחה של השירה לעשות את מה שתמיד היה ותמיד יהיה ראוי לאמון: בכוח לשכנע את החלק הפגיע של תודעתנו בצדקתו למרות חוסר הצדק שמקיף אותו, הכוח להזכיר לנו שאנו ציידים ולַקָּטים של ערכים, שהבדידות והמצוקה שלנו ראויות לאמון במובן זה שגם הן עירבון לקיומנו האנושי היסודי.                                                                                                                                    ( עמ' 145) "
וראו שיחה של היני בפני קהל סטודנטים בארה"ב ב http://video.mit.edu/watch/a-reading-by-seamus-heaney-9868/

שבת שלום
     ג'ף







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה