רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 1 בדצמבר 2016

אלו דברים לשבת פרשת תולדות תשע"ז



קו 58, קו האוטובוס המחבר בין בירת הנגב לפנינת הנגב, הוא, בין השאר,  מקום מפגש לכל מיני דמויות, "דמויות אמיתיות שנעות על הציר הזה" ודמויות מדמיונות שמסתובבות בנפשו ובראשו של כותב שורות אלה. מי שעוקב אחריי בפייסבוק מכיר את הקו הזה.
בין הדמויות שאפשר למצוא על הקו הם : מרלין  - הקוסם ויועץ הסתרים למלך ארתור האגדי, יוסאריאן, הטייס  פרי דמיונו של ג'וסף הלר במילכוד 22 הקאנוני, מוגלי, כבוד הרב , הנוסע המתמיד  ועוד.
למה אני מספר לכם את כל זה ?
כנראה בגלל שאחד מתפקידיה של השבת הוא "לעשות סדר בימי השבוע שעבר, לעכל אותם ולהטעין אנרגיות לשבוע הבא אחריה". במסגרת זו, לקראת שבת אנחנו עושים כל מיני הכנות, הכנות גשמיות והכנות רוחניות. הכנתו של "אלו דברים" השבועי היא חלק מההכנה הרוחנית לשבת...הזדמנות להביט באירועי השבוע החולף, האירועים הפרטיים והציבוריים...לשאול מה היה לנו ? " מה זה אומר ?" וכו' וכו'
מבט לעבר השבוע החולף, במישור הציבורי, מגלה, בין השאר,  אירועים משני סוגים: שריפות והטרדוה מיניות. האם יש קשר ביניהם ? די ברור שכן. מה טיב הקשר ? זה כמובן הרבה פחות ברור ואני משאיר זאת כשאלה פתוחה.
מבט לעבר השבוע החולף, במישור הפרטי יגלה - שמה שנמצא במישור הזה - יישאר כזה - פרטי. איש איש עם ענייניו (איש לרבות אשה כמובן). הבזקים מהעולם הפרטי של כל  אחד מאתנו ניכרים על כל צעד ושעל ביחסינו עם הבריות. כפי שלימדונו אביבה גוטלייב זורנברג בעקבות גדאמר, ההבזקים האלו באים לביטוי לא רק באופן מילולי.
" בכל מפגש חי רב בהרבה התוכן הנסתר העובר בין הצדדים, על המסר הגלוי המתקיים בתחום המודע. כפי שמציין האנס-גיאורג גדאמר, אנו 'תמיד כבר' שייכים לדעות קדומות, למאוויים ולהימשכויות הסוגרים אותנו בפני אמיתות אחדות ופותחים אותנו אל אחרות."*
אסיים הפעם בהבאת "ההשל היומי" שהופץ הבוקר, כחומר למחשבה נוספת. ישנה מהדורה עברית ומהדורה באנגלית ל"השל" הזה; לעתים מדובר באותם דברים בעברית ובאנגלית ולעתים, כמו הבוקר בדברים שונים.


לכל הוגה דעות ישנה נטייה לנקוט רעיון אחד, עיקר אחד, המהווה מוקד לכל מחשבותיו האחרות. הלל ומאוחר יותר רבי עקיבא סברו שכל התורה כולה היא פירוש לפסוק 'ואהבת לרעך כמוך'. לעומת זאת, רבי ישמעאל לימד שלכל המצוות יש טעם אחד: לנתק את היהודי מעבודה זרה.* הרבי ר' מנדל מקוצק סבר, כנראה, כי יהודיות היא פירוש לפסוק: ' מדבר שקר תרחק' ((שמות כג, ז) 
א. י. השל, קוצק במאבק למען חיי אמת, תרגום דניאל רייזר ואיתיאל הררי, ערך דרור בונדי, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן, עמ'  63 * השל מפנה כאן לספרו "תורה מן השמיים באספקלריה של הדורות, כרך א, עמ' 34

Faith cannot come of itself ; one must work at it.
           A .J. Heschel, A Passion for Truth, Jewish Lights, p. 56

שבת שלום
    ג'ף


*אביבה גוטליב זורנברג, "תהום אל תהום, סערות הנפש של גיבורי התנ"ך", הוצאת כנרת, זמורה ביתן דביר - מוציאים לאור בע"מ, עמ' 9





אין תגובות:

פרסום תגובה