רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 13 בינואר 2021

אלו דברים לשבת פרשת וארא תשפ"א

 "בפרשות אלו ( שמות עד בשלח ) ", כותב הרב עדין זצ"ל , "אנו נמצאים בעימות מתמשך, בו מצד אחד עומד הקב"ה, ומן הצד השני עומד פרעה. מבחינה זו, אפשר לומר שהגיבור של הפרשות הללו הוא לא משה, אלא דווקא פרעה. משה ממלא את תפקיד השליח של הקב"ה, המתנהג בצורה ברורה ועקבית, ולעומתו - דמותו של פרעה היא מורכבת יותר, ומעוררת עניין ושאלות שונות.

אחת השאלות הבסיסיות לגבי הדמות של פרעה היא - מה בעצם קורה איתו ? הרי מכים אותו פעם אחר פעם, מדוע הוא לא מגיב ? התורה אמנם אומרת ( שמות ט,יב):' ויחזק ה' את לב פרעה'. אולם העניין הזה בכל מעורר שאלה - מה עומד ביסודם של הדברים ?

בהקשר הזה סיפרו שהרבי מקוצק היה אומר שהוא מכבד את פרעה - הוא היה מה שקוראים 'גבר'; הוא קיבל מכות, ואף על פי כן עמד בתוקף על העקרונות שלו. והאמת היא שהאמירה הזאת עשויה להסביר לא רק את שאלת פרעה; יש בה נקודה שנכונה בכלל לגבי דמויות הרשעים שבתורה.

בתוך העימות בין משה ופרעה, בוודאי היינו רוצים להרגיש שאנחנו בצד של משה, אלא שמצד הקרבה הנפשית, אנחנו בוודאי קרובים הרבה יותר לפרעה. משה ואהרן הם אנשי מעלה, שעומדים בקשר ישיר עם הקב"ה, ואילו פרעה הוא פחות או יותר אדם רגיל, מהסוג שלנו. אמנם לא כל אדם מסוגל לגזור ( שמות א, כב ) : ' כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו', או לעמוד בתוקף כזה מול הקב"ה, אבל מבחינת נטיות הנפש הבסיסיות, דווקא פרעה הוא איש מהסוג שלנו.

מבחינה זו, הדמויות של הרשעים הן מרתקות לא פחות, ואולי אפילו יותר, מאשר אלו של הצדיקים. כאשר לומדים על הרשעים, אפשר להבין אותם באופן מלא הרבה יותר מאשר המדיקים. ייתכן שכל אחד שלומד במקרא מרגיש שתכף ומיד הוא יכול להיות נביא , אבל מהרגשה זו עד להשגה שלמה של העניין ישנו הדל גדול ומשמעותי, וללא ספק, את הרשעים קל לנו הרבה יותר להבין בהבנה של שלמות הנפש. משום כך, לדמותו ולמהותו של פרעה יש משמעות רבה יותר עבורנו, וחשוב לנסות ולהבין את דרך התנהלותו ותגובותיו."

ובהמשך ישיר לדברים של הרב עדין,  (לעיל ובהמשך בספר "חיי עולם" שם ) -  השבוע הזכיר  הרב אלעאי עופרן באחד הפוסטים שלו את השיר הבא של וילסבה שימבורסקה. כדאי להכיר.

ויסלבה שימבורסקה

בשבח הדיעה הרעה על עצמך

לַבָּז אֵין שׁוּם טְעָנוֹת כְּלַפֵּי עַצְמוֹ.
מוּסַר כְּלָיוֹת זָר לַפַּנְתֵּר הַשָּׁחֹר.
דָּג הַפִּירַנָה לֹא מְפַקְפֵּק בְּצִדְקַת מַעֲשָׂיו.
נְחַשׁ הַפַּעֲמוֹנִים מְקַבֵּל אֶת עַצְמוֹ לְלֹא סְיָג.

אֵין בַּנִּמְצָא תַּן עִם בִּקֹּרֶת עַצְמִית.
הָאַרְבֶּה, הַתַּנִּין, הַשַּׂעֲרוֹנִית, וּזְבוּב הַבָּקָר
חַיִּים כְּמוֹת שֶׁהֵם חַיִּים וּמְרֻצִּים מִזֶּה.

מֵאָה קִילוֹ שׁוֹקֵל לֵב הַלִּוְיָתָן אוֹרְקָה.
אֲבָל מִצַּד שֵׁנִי הוּא קַל.

אֵין לְךָ דָּבָר חַיָּתִי יוֹתֵר
מִמַּצְפּוּן נָקִי
עַל הַפְּלָנֶטָה הַשְּׁלִישִׁית בְּמַעֲרֶכֶת הַשֶּׁמֶשׁ.

מפולנית דוד וינפלד 

שבת שלום

    ג'ף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה