רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 20 באפריל 2022

אלו דברים לשביעי של פסח - ולשבת פרשת אחרי מות תשפ"ב טיוטה

פ ר ס פ ק ט י ב ה

"זה מה שצריך גודמן" אני אומר לעצמי.

זה מה שקשה לקבל עם הפצצות פיסות המידע החיוניות והמיותרות שנוחתות על מי שקשור הרבה יותר מדי למדיה בעידן הזה.

פרספקטיבה זה מה שקבלתי ביומיים בחול המועד כשהייתי מרותק לביוגרפיה של דוד מקללו על הנשיא השני של ארה"ב ג'ון אדמס.

גדלתי כילד עם הסיפור של המאבק לעצמאות של האמריקאים. להודות על האמת, הכרתי את הסיפור אך כילד, בספרים שנכתבו באנגלית לילדים אמריקאים. כשעליתי בגיל 12 הפסקתי כמעט כליל לעסוק בנושא, לקרוא עליו או ללמוד אותו.

באקראי, ככל שיש דבר כזה ( ואני מפקפק בכך ), ערב החג שלחה לי גיסתי עותק מהביוגרפיה הזאת שמצאה באחת מספריות הרחוב שבירושלים.

שמעתי על אדמס וגם על אשתו אביגיל אבל לא הכרתי כלל את סיפורם.

יש אנשים שאומרים לנו: "שום דבר אינו מובן מאליו".

זהו אחד הלקחים שאני לוקח מהסיפור של אדמס והמהפכה האמריקאית כפי שהוא מסופר על ידי מקללו.

כילד, אתה שומע אגדות.

יש גרעין של אמת באגדות, אך לרוב הקשיים שבמציאות החומרית היום יומית, קשיי המחלות, הרשעות, האטימות, הקנאה התאווה והטמטום שמלווים את הוויה האנושית ( וכאן "גולשים" למציאות הרוחנית )  - כל הדברים האלה אינם באגדות.

ובכל זאת בדרך פלא, ידם של האמריקאים היתה על העליונה ובזכות עזרה מחבריהם הצרפתיים ( הכוונה בעיקר לסיוע מהצי הצרפתי ) הם הצליחו לגבור על הבריטים ולצאת לעצמאות.

אדמס הבין שיש מסתורין בעולם. הוא הבין ש"יצר לב האדם רע מנעוריו" אך לא רק. יש גם אידיאלים של טוב ושל צדק. בנוסף אדמס הבין שעל  מנת להגשים אותם אידיאלים בפועל בעולם, צריך לפעמים להילחם. 

לפי בדיקה שלי בויקיפדיה כמעט ואין חומר על אדמס בעברית, ואני לא צופה שהביוגרפיה הזאת תזכה אי פעם לתרגום לעברית. על כל פנים, סדרת טלויזיה טובה נוצרה בעקבות הביוגרפיה וחומר למכביר קיים באנגלית.

אדמס ואשתו היו בין האבות המייסדים הבודדים בארה"ב שמעולם לא החזיקו עבדים. היתה להם "נקודה יהודית" וכנראה יותר מנקודה אבל אי אפשר למצות הכל בטור אחד קצר. ואין צורך בכך.

חג שמח ושבת שלום

       ג'ף





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה