רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 17 באוגוסט 2023

אלו דברים לראש חודש אלול ולשבת פרשת שופטים תשפ"ג

 

בהמשך לאלו דברים בשבוע שעבר בו דיברתי כאן על מבוכה, הפעם אני מבקש להציג עוד כמה אמירות של השל. לבסוף, לכבוד חודש אלול הבא עלינו לטובה אביא קטע מדבריו של הרב שג"ר.

אמירות השל להלן  תפקידן לבסס את טענת המבוכה, את הטענה שהמבוכה היא ציר מרכזי בחיי האדם. בלי נדר בשבוע הבא או בפוסט המשך קודם לכן, אציג את ה"צלע השלישית" של הטענה.


"הקוטביות היא תכונה הכרחית של כל הדברים. המתח, הניגוד והסתירה מאפיינים את המציאות כולה."


א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצ'  מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ'  269

Polarity is an essential trait of all things. Tension, contrast and contradiction characterize all of reality.

A.J. Heschel, God in Search of Man, FSG, p. 341

In a very deep sense, religion is two things. First of all, it's an answer to the ultimate problems of human existence. And it also has another side. It is a challenge to all answers. It is living in this polarity of these two points.

A.J. Heschel, The Carl Stern Interview, in Moral Grandeur and Spiritual Audacity, FSG, pp 402- 403

"במובנה העמוק ביותר יש לה לדת שני מרכיבים. מחד גיסא, היא התשובה לשאלות התכלית של הקיום האנושי. ומאידך גיסא, הרי היא מהווה אתגר כל התשובות. חיה היא בקוטביות שבין שני מרכיבים אלה."

א.י. השל בראיון עם קרל שטרן, ב"אדם מהלך בעולם שיחות עם אברהם יהושע השל", בתרגום ורדה לבני,  בעריכת פנחס פלאי, עריכה מחודשת של עמיחי חסון ואמונה אלון, הוצאת משכל - הוצאה לאור מייסודן של ידיעות אחרונות וספרי חמד, עמ' 64

"אנשים שקולים סבורים, כי אמונה היא תשובה לכל בעיות האדם. אולם, לאמיתו של דבר, האמונה היא אתגר לכל התשובות האנושיות."

א. י. השל,  ישראל : הווה ונצח, הוצאת ההסתדרות הציונית, דפוס רפאל חיים הכהן, בע"מ, ירושלים, (תשל"ג) תורגם  ע"י דוד  בר-לבב (ריינהלץ) עמ' 227

Well-adjusted people think that faith is an answer to all human problems. In truth, however, faith is a challenge to all human answers.

A.J.Heschel, Israel: An Echo of Eternity, FS&G, p. 224

Religion is not an answer to all problems. Religion is a challenge to all answers, to all solutions.

Abraham Joshua Heschel speaking at UCLA 5/29/1968, 7:37

https://www.youtube.com/watch?v=dVIbDLAvBNs 

הדת אינה תשובה לכל הבעיות. הדת היא אתגר לכל התשובות, לכל הפתרונות.

השל בשיחה באוניברסיטה בקליפורניה ב1968, בלינק להלן בדקה 7:37 
https://www.youtube.com/watch?v=dVIbDLAvBNs 

"בעיני רבי נחמן, השלום הפנימי - יכולתו של האדם להיות מפוייס עם חייו - מקביל לשלום החברתי העולמי, הנתפס בעיניו כמאופיין ברחמים ובחמלה. כשישנה יראה מפני אלוקים, ממילא כל החשבונות הקטנים מתנדפים מול נקודת האינסוף המתגלה בזמן העכשווי. העלאת הפחדים השונים לשרשם מביאה לכך שכל הפחדים ייטמעו ויתמוססו, וההתנהלות האנושית לא תהיה מונעת מדחפים ומפחדים נמוכים היוצרים תחרות, קנאה, שנאה ונקמנות, אלא משורש הפחד - העמידה בפני אינסופיותו של הבורא - שהיא גם המודעות העמוקה לסופיות ולמוגבלות האנושית. יראה זו מתבטאת בפחד מעשיית עוול, ברתיעה מהחטא במובן העמוק, האינסופי שלו; מכל מיני החמצות עמוקות, מאי-היענות לזולת, מהפניית עורף. אני מאמין שאין גורם חיצוני היכול לבטל את הניצוץ האלוקי הטמון בנו, והשאלה היא אם יש בנו העוז, הכוח הפנימי, ההתגברות על עצמנו, הנדרשים כדי לאחוז בנקודה זו ולתת לה את ביטויה המלא. אין כאן חשיבה פילוסופית מופשטת או תרגיל אינטלקטואלי, אלא תובנה הנוגעת בחיינו על כל צעד ושעל. אם היא נותרת רק בתחום השכלי, אין בה ערך."

הרב שג"ר, שיעורים על ליקוטי מוהר"ן (חלק א), מכון כתבי הרב שג"ר, עמ' 165

חודש טוב ושבת שלום
ג'ף




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה