רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שלישי, 1 במרץ 2011

אלו דברים לשבת פרשת פיקודי תשע"א

סוז רוטולו, אחת מחברותיו הראשונות של בוב דילן ומקור השראה עיקרי לו בתחילת דרכו כיוצר בניו יורק, הלכה לעולמה השבוע.

ראו דברים לזכרה ב
http://www.npr.org/player/v2/mediaPlayer.html?action=1&t=1&islist=false&id=134158270&m=134158338

ניצבים אנחנו , בסוף ספר שמות. המשכן מוכן אך משה איננו יכול להכנס אליו.
ויכס הענן את אוהל מועד וכבוד ה' מלא את המשכן: ולא יכול משה לבוא אל אוהל מועד כי שכן עליו הענן וכבוד ה' מלא את המשכן
                                                                                                    (שמ' מ, לד-לה)

זורנברג בסוף ספרה על ספר שמות, מסיבה את תשומת הלב שלנו לכך שהתורה ממקדת את המבט שלנו ב- אש.

The book of Exodus , then, ends with the people contemplating the fire

"ספר שמות מסתיים , אם כן, בעם ההוגה באש".

(אביבה גוטלייב זורנברג, "פרטי האיווי", the particulars of rapture  טרם תורגם לעברית)

ובהעלות הענן מעל המשכן יסעו בני ישראל בכל מסעיהם: ואם לא יעלה הענן ולא יסעו עד יום העלתו: כי ענן ה' על המשכן יומם ואש תהיה לילה בו לעיני כל בית ישראל בכל מסעיהם.
                                                                                                 (שם, לו-לח)

האש שהוא אמצעי להכשרת המשכן, אסורה בשבת.

"מתחילים אנחנו" , כותבת זורנברג, "במציאויות המנוגדות של שבת ומשכן, במצב שבו האש, אמצעי להכשרת המשכן, אסורה בשבת. ייתכן , אפשר לומר, ששני המודלים הללו מיצגים שני אופנים לחיים בזמן. האש מייצגת את הדחיפות של זמן יצרניי, זמן שחיים בו ליצירות אובייקטיביות, לאופנים של ידע - עצמי שנובעים מהחום הפנימי. מלאכת המשכן, עומדת, אם כן, כעדות לכח היוצר של העם, לדרכים הרבות, ל"ט הדרכים, להתייחסות לעולם ולשינויו" (זורנברג בהערת שוליים מפנה כאן למסכת שבת בתלמוד הבבלי דף צז עמ' ב)" שינוי שמבלעדי האש איננו אפשרי. מלאכה זו", אליבא דזונרברג " היא ביסודה לא ביטוי למיני אובייקטים שנוצרים במרחב, אלא לאופן השימוש בזמן: תכליתי, יצרני ולעיתים אכזרי."

"לעומת זאת ניצבת השבת : ' לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת'. השבת מוגדרת כ ללא אש, קרי כזמן לאוו בר שימוש, לא יצרני, צל הפוך להכשרתו של המשכן."

"כיצד" שואלת זורנברג " ניתן לתפוס מושג כזה של שבת כ'זמן -אדמת בור' ( fallow time ). הרעיון מזכיר לנו את מושגים
של המשורר האנגלי קיטס 'diligent indolence '  'עצלנות שקדנית', ו 'negative capability' 'יכולת שלילית', 'דודלים' של מריון מילנר."
(הציטוטים , בתרגום שלי כאמור מספרה של זורנברג הנ"ל שפורסם באנלית בעמ' 495 ו498)


                                                           שבת שלום
                                                              ג'ף


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה