רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 30 במרץ 2011

אלו דברים לשבת החודש - פרשת תזריע תשע"א


די.
די !

מילה נפלאה.
מילת המחאה האולטימטיבית.

די !

מסיבות שונות, שקלתי באם לדלג השבוע על "אלו דברים". הסיבה שלא עשיתי זאת היה רצון עז למחות. לא לשתוק כנגד המשך הטרוף והרוח הרעה הפושה בארץ. התופעה שבעיקר אני מכוון אליה היא הגודש של חקירות סביב "כל מי שזז אצלנו בזירה הציבורית", אך זו אך , לטעמי, סימפטום.  אנחנו כחברה ניצבים בפני שלל בעיות, ותפקיד התקשורת להתריע, תפקיד הביקורת לבקר, בלעדי שניים אלו אי אפשר, אך עם זאת המצב שלנו מצביע על חולשה גדולה של "העושים" והחלשת "העושים" עוד יותר. עם כל הכבוד לתקשורת ולביקורת תפקידם בחברה , חשוב ככל שיהיה, הוא במידה מסויימת משני, וכאן יש הבחנה בין תקשורת לביקורת. התקשורת צריכה "לנבוח" בקול, הביקורת אמורה להצביע על ליקויים על מנת שהמופקדים על העשייה יוכלו לבצע את תפקידם, להבא, טוב יותר. בפועל נראה שאנחנו נמצאים בתהליך הרסני של העצמת הביקורת והחלשה מתמדת של הדרג המנהיגותי במדינה, דרג שלמען כולנו, צריך להיות אפקטיבי.

אין לי מושג כיצד יבוא התיקון שאנחנו צריכים, מלבד זאת שהוא יבוא באמצעות אורך רוח ונחישות ועין טובה.

"אני לא הייתי אחד מששת המיליונים"
כתב יהודה עמיחי.
"אני לא הייתי אחד מששת המילוינים
שמתו בשואה ולא הייתי אפילו בין הנצולים
ולא הייתי אחד מן הששים רבוא שיצאו ממצרים
אבל הגעתי לארץ המובטחת מן הים,
אני לא הייתי בין כל אלה אבל האש והעשן
נשארו בי.....
......           ונשאר בי החפוש המטורף
אחר יציאות החרום ואחר המקומות הרכים,
אחר ערוות הארץ להמלט לתוך החולשה
ולתוך התקוה .....
אחר כך שתיקה בלי שאלות ובלי תשובות"
אכן, שירה היא ברירת המחדל, לכל מי שמצוי במצוקה, את זה למדתי מאביבה זורנברג.
ראו הדיון בספרה הראשון, סביב התמוטטות עולמו של יעקב , בפרשת וישב.

המורה לתנ"ך בתולדות ישראל המודרנית, נחמה לייבוביץ, כתבה את הדברים הבאים , בהקשר לטבח שמעון ולוי באנשי שכם  ולסימן הלכאורי שבתורה להצלחת מעשה זה:

"עמדנו כבר לא אחת בעיונינו על כך, שהתורה הדגישה וחוזרת ומדגישה שאין הנס, האות - הוכחה לאמת. גם החרטומים הצליחו בלהטיהם, גם נביא השקר (דברים יג) עלול לעשות אותות ומופתים בשמים ובארץ  ' ובא האות והמופת', גם רואים אנו יום יום ובמשך כל ההיסטוריה האנושית כי יד השקר רוממה - ואין מזה כל ראיה, ולא נוכל ללמוד כאן מן הפחד בפני החרב אשר נפל על העמים - אשר רק על חרבם יחיו ולעיתים רק לשון זו מובנת להם  - על צדקת המעשה, וכי טוב הוא בעיני האלוהים. כי -כמאמר חכם בן דורנו - אין בין שמותיו הרבים והשונים של הקב"ה המעידים על מידותיו, גם השם 'הצלחה'."
                                    (עיונים בספר בראשית, עמ' 268)


                                                                                 שבת שלום
                                                                                     ג'ף

2 תגובות:

  1. אכן אין להחליש את העושים
    השאלה אם הם באמת "עושים"
    מה למשל שמענו מהם בנוגע ל"עו"סים"?

    ש"ש
    מיכאל

    השבמחק
  2. אהלן מיכאל

    משחק מילים נפלא - עושים עו"סים !
    מסכים איתך לגמרי שיש מקום לביקורת - והרבה ביקורת נגד העושים. הענין הוא לדעתי שהביקורת באה ונשמעת בטונים כאלו שאינך קולט שיש הכרה שכולנו בסירה אחת, ועל כולנו מוטלת המשימה לבנות - יחד - חברה מתוקנת יותר

    השבמחק