רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שלישי, 19 ביולי 2011

אלו דברים לשבת פרשת מטות תשע"א



בעברית ובאנגלית, וגם בצרפתית וערבית, יכול העולם להצטייר כהזוי.
אספתי השבוע לשם שינוי - טרמפיסט - השינוי היה שהשבוע הרכב היה ברשותי; שוחחנו על עולמם של אסירים. עולם הזוי בהחלט, עולם שהוא ככלל רחוק ממי שנהוג לכנות הרוב ה"נורמטיבי".
הטלויזיה גם כן זמנה לי השבוע, תוכן, לאלו דברים, בלי משים. ההיתה זו הטלויזיה או המציאות ? או שילוב בין המציאות לדמיון ? דמיונם של עורכי החדשות והתוכניות. ראיתי את יגאל סרנה מתאר את מצבם של הקשישים הסיעודיים, בבתי האבות שלנו. אנחנו סדום לא פחות ולא יותר, אמר. אנחנו סדום לא פחות ולא יותר.
כחברה נוח לנו, נוח לנו מאד, שהאסירים רחוקים מהעין, וכנ"ל הקשישים הסיעודיים. ובכלל, נורא חם בקיץ הזה, אולי צריך לנצל את ירידת המחירים בתקופה שבין המיצרים, ובכל זאת לנסוע לחופשה נעימה באנטליה ?
הכל שפיט במדינת ישראל, חוץ מדבר אחד, טען הפרופסור למשפטים שהיה עד לא מזמן שר המשפטים - בית המשפט העליון. בית המשפט העליון עושה מה שהוא רוצה. כך אמר. אנחנו צריכים את בית המשפט העליון, ומשום כך, עלינו להציל את בית המשפט מעצמו. השיחה נסבה על כמה פסיקות אחרונות, פסיקה שהתירה לדיראני לתבוע את המדינה; פסיקה שהחליטה שמבנה ששימש עד קום המדינה כמסגד באר שבע ומאז שימש לצרכים אחרים ביניהם מוזיאון, ישמש בניגוד לדעת העיריה, כמוזיאון לתרבות האיסלם ועמי המזרח, פסיקה שדנה באפשרות ביטול חוק האזרחות....נושאים רבים עומדים על הפרק. צעירים פתחו בשביתות מחאה באוהלים , ומתמחים נטשו את בתי החולים.
שעה שלמה הוקדשה למחזותיו וליצירתו של חנוך לוין. וחשבתי, חנוך לוין חנוך לוין, כמה אתה ישראלי ! במובנים הטובים ובמובנים הרעים של האזרחות הזאת. אזרחות שהיא במנוסה מתמדת ומוצדקת מאימות העבר, כמהה למחוזות בלתי ניתנים להשגה אלא למיעוט, משקה קר ליד בריכת השחיה הפרטית, בוילה על אי בבהמס, רחוק ממחנות הפליטים, המילואים, המסים, התחייבויות מוסריות בסיסיות , לטפל בקשישים סיעודיים.
זו שאלה מוסרית ממדרגה הראשונה, אמרה שלי יחימוביץ, ואני מסכים איתה. שאלת הטיפול בקשישים הסיעודיים במדינת ישראל היא השאלה המוסרית החשובה במדינת ישראל. הרבה הרבה יותר חשובה מהשאלה מי ישלוט בחברון. הרבה הרבה יותר חשובה ממחיר קוטג'. הרבה הרבה יותר חשובה מהרבה שאלות שאנחנו מתעסקים איתן.
"תודעתם של נביאי ישראל," אומר אברהם יהושע השל, "לא היתה ממוקדת בדת.הם עסקו יותר בעניני חצר המלוכה, ובדרכי בתי המשפט ופסיקותיהם , מאשר בעניני טכסי הכהונה במקדש בירושלים.
אנו היום מזועזעים כאשר נודע לנו על עליה בפשיעה בקרב הנוער, או בעליה ברמת הפשיעה בעירנו.  הרמה הנורמלית של פשיעה בקרב הנוער, רמת פשיעה נורמלית איננה מדירה שינה מעינינו. ברגע זה ממש , באיזה שהוא מקום ברחבי הארץ, מתבצעים פשעים.
סוגי הפשעים ואפילו רמת הפשיעה שממלאים  את ליבם של נביאי ישראל בחרדה, אינם חורגים ממה שנתפש אצלנו כנורמה, כמרכיב רגיל של דינמיקה חברתית. מעשה עוולה בודד - קטן בעינינו , עבור הנביאים זהו אסון."
בשלושת השבועות הקרובים, בתקופת בין המיצרים, בין י"ז בתמוז ועד תשעה באב, אנו קוראים בהפטרות בשבתות , מנבואות התוכחה  שבדברי הנביאים.
נכון וראוי שלעת הזאת, נאזין היטב לדבריהם.

                                                                     שבת שלום
                                                                         ג'ף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה