רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שלישי, 4 באוקטובר 2011

אלו דברים לכיפור תשע"ב


אין יום דומה לקודמו.

"אין שני רגעים, שדומים זה לזה. ואדם שחושב ששני רגעים דומים, מעולם לא חווה את החיים במלוא עוצמתם."
דברי הרב אברהם יהושע השל.

בשבוע הזה, השבוע הקודם ליום הכיפורים, עבר עלי, יום אחד, שייתכן וייחרט בזכרוני. היום נפתח במפגש לא צפוי עם אדם שנפגע קשות בתאונת דרכים. התאונה הותירה אותו משותק ברוב חלקי גופו, מרותק לכסא גלגלים וזקוק לטיפולים רפואיים כמעט בכל רגע ורגע. היום הסתיים בכך שניגש אלי אדם, ביקש ממני שיחה בסלולר שלי, וברח איתו "להרים." לבלי שוב. בין לבין עבר עלי יום עבודה פחות או יותר רגיל, על עליותיו ומורדותיו. במהלך היום גם ביקרתי בבית  העלמין לללוייה של אמא של חברה לעבודה שהלכה לעולמה, וכן באוהל ניחומים בירוחם אצל חבר אחר שגם אמא שלו נפטרה השבוע.

משוב מסויים שקבלתי לבלוג של הציטוטים יומיים מתוך הגותו של א.י. השל, דרש ממני, להשקיע טיפה יותר מחשבה בפוסט שלמחרת וכך הגעתי לאחת מאמירותיו של השל על משמעות הקיום. מדובר באחד ממשפטי הסיום בספר של השל שנקרא "האדם אינו לבד" :

זוהי משמעות הקיום: ליישב בין חירות לבין שירות, בין החולף לקיים תמיד, לשזור  את פתילי הזמניות לתוך מארג הנצח.
מדובר , אם אינני טועה, בספר השני שכתב השל (ב1951), באנגלית אחר הגעתו לארצות הברית, בפרוץ מלחמת העולם השניה. במאמר שכתב השל , בעברית ב 1949, מאמר שנקרא, "פיקוח נשמה : מכבשונה של ההויה היהודית", הוא כותב :

אין אדם חוזה בנועם החיים, אלא אם כן זוכר, כי הסוף והאין-סוף נושקים זה את זה, כי המגביה לשבת – הוא המשפיל לראות. אנו דרים תמיד בכפיפה אחת עם הנצח. חיי עולם ניטעו בתוכנו.
בחיפוש שלי אחר הציטוט שבו פתחתי את הרשומה הזאת, האזנתי, שוב, לחלק מהרצאה  שנשא השל  בסביבות שנת 1969 בפני קהילת יהודי אוטאווה שבקנדה. בשיחה זו אומר השל (בתרגום שלי לעברית) :

" אלוהים נוכח בזמן.
אם אתם  מבקשים לחפש אחר אלוהים, אל תחפשו אותו בהכרח, בפסגתו של הר או במעמקי יער. חישבו  על הרגע ועל המיסתורין של הזמן.
ולכן אני אומר לכם שיראת השמיים האמיתית של יהודי קשורה לרגישותו לזמן. כל רגע הוא קדוש ועל כן הוא קורא לנו להענות לו כפי שהוא. נפלא כל כך לחיות ! זו שמחה אמיתית  להיות בן דורו של הקב"ה ! אך, מעטים מאתנו שמים לכך לב, לא כן ?
זוהי משמעות הקיום : להיות בן דורו של הקב"ה.
כל רגע הוא הזדמנות, הזדמנות אין סופית, להיטב, להשיג וליצור."


                                                                 גמר חתימה טובה
                                                                          ג'ף
                                                                     












אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה