רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 8 בפברואר 2012

אלו דברים לשבת פרשת יתרו (2)



הטבח בסוריה, פרשת השבוע שבמרכזה - ההתגלות, רש"י  ועוד

1. שר החוץ של רוסיה, צוטט בynet כאומר: המערב היסטרי. גבר סורי, באנגלית רהוטה, ניצב מול מצלמת סלולרי, מתחנן לעזרה.

2. התורה, לקראת סוף הפרשה, השבוע אומרת: ואם מזבח אבנים תעשה לי לא תבנה אתהן גזית כי חרבך הנפת עליה ותחללה. רש"י בעקבות מדרשי חז"ל על ותחללה אומר : הא למדת שאם הנפת עליה ברזל חללת, - ואני חוזר על זה הא למדת שאם הנפת עליה ברזל חללת - כל מילה כאן צריכה עיון...הא ולמדת ואם הנפת עליה ברזל חללת.
come you masters of war, you that build all the guns, you that build  the death planes בואו אתם אדוני המלחמה, אתם שבונים את כלי הנשק, את מטוסי המוות, אתם מניפי הברזל...וממשיך רש"י ( אחרי אתנחתת דילן הנ"ל) שהמזבח נברא להאריך ימיו של אדם, והברזל נברא לקצר ימיו של אדם , אין זה בדין שיונף המקצר על המאריך. ועוד שהמזבח מטיל שלום בין ישראל לאביהם שבשמים, לפיכך לא יבא עליו כורת ומחבל. והרי דברים קל וחומר: ומה אבנים שאינן רואות ולא שומעות ולא מדברות, על ידי שמטילות שלום אמרה תורה: לא תניף עליהם ברזל, המטיל שלום בין איש לאשתו בין משפחה למשפחה בין אדם לחברו, על אחת כמה וכמה שלא תבואו פורענות.

אני מבקש להציע  שרש"י בדבריו כאן  מצביע על עיקר גדול בתורה - עיקר שאפשר לכנותו - מרכזיותה של אהבת האדם ואהבת השלום בתפישת העולם התורנית. ואהבת לרעך כמוך, זה כלל גדול בתורה, אמר רבי עקיבא. מרכזיותם של שני הערכים הללו - אהבת האדם ואהבת השלום - אינם, לדאבון הלב, נחלת הכלל בעולם' לעת הזאת, ואין לראות בהם כמובנים מאליהם.כלל.

3. ישיעהו לייבוביץ , ביקש כל חייו להזכיר לנו דבר אחד: שעלינו להבחין הבחן היטב בין מה שראוי להיות - לבין המצוי.
אברהם יהושע השל הטעים, גם הוא,  כי אל לנו לוותר על החתירה לראוי אף אם המרחק בינו לבין המצוי הוא גדול משאת.

4.לאחרונה התקיים כנס, שהוקדש לעיון במשנתם של ישיעהו לייבוביץ לצד משנתו של יבדל"א אסא כשר. להלן הצבתי את הרצאתו של שלום רוזנברג בכנס; לחיצה על הסרטון הזה תוביל , גם לשאר ההרצאות. לרבות דברים שנשא בכנס אסא כשר בעצמו. הרצאתו של מיכה גודמן בכנס, עסקה, בהשוואה בין דרכו של לייבוביץ לבין דרכו של השל. שניהם מורי ורבותי.
אני ממליץ מאד, לכל אחד לפי נטיית ליבו והעיתים שבידיו לצפות בהרצאות שהיו בכנס, הדובר הרביעי בכנס היה ניר גולדשטיין שדיבר על משנתו המדינית של לייבוביץ.







בפניכם, כאן, כפי שרמזתי בכותרת, גרסה שניה ל"אלו דברים" . אני מציב את הגרסה הזו , כבר על הבלוג, וייתכן ובהמשך,
יתווספו אליה דברים שנרשמו בגרסה הראשונה, אך הם נמצאים כעת  בתהליך של עיבוד נוסף. תשומת הלב לשני קליפים שמוצבים להלן בבלוג, קליפים של שניים מהשירים היפהפיים שאני מכיר.

                          שבת שלום
                                ג'ף 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה