רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום ראשון, 26 בפברואר 2012

אלו דברים לשבת פרשת תצווה תשע"ב


כבר כמה זמן שאני מחפש הזדמנות להביא מדבריו של ר' שלמה שוק, מתוך ספרו "חוט של חסידות", דברים על פרשות השבוע, מתוך נקודת מבט חסידית, בהוצאת מכון צומת.
לפנינו קטע שנקרא "בשבח הים המורד" מתוך דברי ר' שוק על פרשת תצווה ( עמ' 120-121לספר)

"בשבח הים המורד

הציוויים והמטלות שאנו מקבלים כהנחיה מהסביבה יוצרים בתוכנו התנגדות. ככוח הציווי, כך כוח הדחייה המתעורר בתוכנו. הנשמה שהיא חלק אלוה ממעל מושפעת ממשב הרוח האינסופי ויש בה יסוד של מרידה בכל מה שרוצה לצוות עליה, גם פתיחת פרשתנו בכותרת "ואתה תצווה" יכולה להרתיע את כל מי שתכונת נפשו מבקשת לעצמה חופש ומרחבים ללא גבולות וללא הגבלות.
יהיה נכון לומר שאם יש ציווי שאותו ניתן לקבל ביתר רצון, הרי זהו הציווי האלוהי. המימד המוחלט של הציווי האלוהי מאפשר לציפור  הדרור שבנפשנו להשתוות ולקבלו כמעט לגמרי ללא שמץ של מרידה במלכו של עולם.
אם כך, מדוע "כמעט לגמרי" ? לפני מי שאמר והיה העולם, ראוי היה שנתבטל לגמרי, ואפילו מקצת מרידה במלכו של עולם איננה ראויה !
חז"ל מלמדים אותנו שאת התבואה שאנחנו רוצים לשמר בעליית הגג, יש להוסיף מנה של עפר שישמור עליה לאורך זמן. גם הרצון שלנו לקיים את ציוויו של ה' צריך להשתמר במנה קטנה של מרד. זהו מרד מעודן המעורר את הרצון להידמות לחופש שיש לאלוהים ולעורר את צלם האלוהים שבתוכנו הרוצה לצלם את מרחבי החיים ממעוף הציפור ללא גבול. זהו מרד מתסיס, כמו השמרים בתוך היין, שאינם פוגעים ביין אלא נותנים לו את איכותו. זהו מרד המתסיס את הציווי האלוהי, נותן לו את חיוניותו, מוציא את האדם מן המקובעות והאנמיות הדתית ומעניק לו עומק ומשמעות בעמידתו האישית לפני בוראו.
כאשר החליטו בדור האחרון דורשי טובת ציון לסגור את התלמוד ואת ה'שלחן ערוך' בגלות ולעלות ארצה, בניגוד לכלל המפורסם, משחרב בית המקדש אין לו לקב"ה בעולמו אלא ד' אמות של הלכה, נדרשה מהם רוח של מרידה במוסכמות ובנורמות הדתיות הרגילות. לו נשארו חובבי ציון בגלות  'ילדים טובים ירושלים', והיו נענים לאווירת הציווי ולאיסור לעלות ארצה, לא היינו זוכים היום לטייל בירושלים.
וכך דרש הרבי מקוצק את הפסוק "בשוא גליו אתה תשבחם" (תהילים פט, י) - הקב"ה משבח את הגלים על רצונם לפרוץ אל היבשה מעבר לגבול ששם להם בורא עולם בכבודו ובעצמו."

מהדברים הללו, הגעתי לוולט ויטמן, אך מסיבות של צנזורה עצמית המשכתי הלאה והגעתי ליהודה עמיחי, לקליפ שלהלן:



                                            שבת שלום
                                                 ג'ף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה