רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום ראשון, 13 באוקטובר 2013

אלו דברים לשבת פרשת וירא תשע"ד


הם יש קשר בין עקידת יצחק המתוארת בפרשת  השבוע לבין הבחירות המוניציפליות שתהיינה בשבוע הבא ?
לשאלה זאת - כמה תשובות אפשריות.
התשובה הראשונה היא : לא.
עקידת יצחק מעוררת שאלות בעיקר בתחום היחסים בין האדם לבין עצמו ובין האדם לקב"ה. הבחירות עוסקות ביחסים שבין האדם לחברו, בין האדם לשלטון בשר ודם. עקידת יצחק עוסקת בתאולוגיה; הבחירות הן ענין פרקטי, מעשי.
תשובה אחרת אפשרית היא: וודאי. כל דבר המסופר בתורה קשור אלינו ולעולמנו. "פרשת השבוע", אמר פרנץ רוזנצוייג, "היא כמו מברק." התוכן נמצא שם, על הקורא לפענח אותו , ואולי, ליצור את משמעותו.
תשובה אחרת אפשרית היא : אולי. זה תלוי בך. תרצה - יהיה קשר; לא תרצה לא יהיה.
עוד שתי תשובות פק"ליות (פקודות -קבע - ללחימה) יש להזכיר
התשובה שאומרת : איני יודע
והתשובה שאומרת : קיימות עוד אפשרויות שלא צפית אותן כלל, שלא עלו כלל על דעתך.
בנוסף, בהחלט ייתכן ויש להקשות על עצם השאלה.





חיפשתי את הראיון עם הרב מיכאל (מיכי) אברהם בעיתון מקור ראשון בשבוע שעבר. חשבתי שהוא נמצא בגליון "השבת" ולא מצאתי אותו שם. אבל תמונת השער מצאה חן בעיני ולכן היא כאן. הראיון הופיע במוסף "דיוקן" של העיתון. טרם מצאתי קישור אליו ברשת. בינתיים בחיפוש ברשת מצאתי מספר ראיונות אחרים עם הרב מ. אברהם, המעוניינים יוכלו למצוא גם הם, בגוגול.
עיקר הדברים לעיל, נכתבו בתחילת השבוע. "כעת , יושב אני ממרומי ליל חמישי צופה לעבר השבת, 'אחרי שנעבור את מחר'.
בפייסבוק ראיתי לפני כמה רגעים אמירה שמתאימה בול ליום הנחס שעבר עלי, ומשקפת , אולי - אם לא אמת לאמיתה אז לכל הפחות נחמה כל שהיא."



היגדים שיטחיים מול העקידה ? השל טען שהעולם והיהדות מלאים בקוטביות. מכאן שאין מה להיבהל משטחיות הדרה לצד עומק, ממציאות נחזית - "על פניה" - למול מציאות רווית מיסתורין.
ועוד: לפני כמה רגעים שמעתי כמה מהנאומים בכנסת לציון יום הזכרון ליצחק רבין ז"ל. ראיתי פנים קודרות, והדברים ששמעתי היו גם הם קודרים. כתבתי כאן כמה דברים על לקחים שנלמדו או לא נלמדו מהרצח - ומחקתי אותם בעקבות כמה הערות שקבלתי. כתבתי דברים כללים על "החברה הישראלית" ונמלכתי בדעתי. דברים כללים על חברה חוטאים לאמת הרבה פעמים...גם כיוון שהם כללים וגם כיוון שאין "חברה" אחת כמו אותה הסלע המונח שם על הגבעה..יש חברות רבות , ותיאורים מסוג זה הם "מכוננים" יותר מאשר מתארים מציאות, "פונקציה" של הסיפור המסופר על ידי המספר יותר מאשר אמת "מדעית"...
והנה אני נזכר בשבת שעברה, שבת פרשת לך לך. בשבת הזו ציינו את יום הולדתו ה 103 של חברנו שלמה מרכוס. שלמה אינו מרבה לצאת מהבית בימים אלה ועל כן תכננו להגיע אליו הביתה אחר תפילה לקידוש,שלמה הפתיע אותנו והתייצב בבוקר של היום בבית הכנסת. בצעדים מדודים, ללא ההליכון , עלה שלמה לקריאת התורה ובירך את ברכות התורה. הבטתי בו בהשתוממות, ומתוך ההכרה ששלמה הוא דוגמה חיה לרוח האדם במיטבה, רוח ממושמעת, רוח שאינה נכנעת לאתגרים שניצבים בפניה, רוח הנאבקת למען הערכים החשובים לה.
בסופו של יום, זוהי השאלה , האם אנו שמים את הדגש על הרוח החולפת הנושבת ברוב דברי המלל שמשודרים אלינו על גבי גלי האתר או שנשים את מבטנו על הרוח האיתנה, של אותם אנשים החיים בקרבנו ההולכים נגד הזרם וחיים חיים של דוגמא ומופת.
לבסוף, אגב מדיה ואנשי מופת,  אני מנהל שיחות עם חברים שונים על המעלות והמגרעות  של הפייסבוק. בצד המעלות - מוצא אני לעיתים קרובות עניין רב בפוסטים של אנשים רבים ושונים ואני רוצה להפנות במיוחד לפוסטים שפורסמו השבוע על ידי אסא כשר על מורשת רבין ולפוסט של חגית ברטוב ( שהרישומים שלה בפייסבוק הם מעניינים ומרגשים כאחד) על טקס ברית המילה שנערך לבן שלה.

 שבת שלום
      ג'ף




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה