רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שלישי, 19 בנובמבר 2013

אלו דברים לשבת פרשת וישב תשע"ד *


שתי דוגמאות "חיות" של אבדן דרך נחשפו השבוע, האחת של הזמר אייל גולן והשניה של הרב יונה מצגר, ו"השאלה המעניינת" כאן היא, האם יש למקרים אלו השלכות רוחב על החברה שלנו ? לעת עתה, אני משאיר את השאלה הזאת ב"צריך עיון" ועובר לרשומה כפי שהוכנה "ללא קשר" למקרים הללו.

החלק השני של "שיחת אוטאווה", שיחה שנתן הרב אברהם יהושע השל לקהילה היהודית באוטאווה קנדה בסוף שנות הששים או תחילת שנות השבעים במאה הקודמת, נפתח כך:

A very great event  took place two and a half hours ago, an event that is having already a great impact.
What happened ? The sun went down. A very great event. But modern man doesn't care. Who cares ? Who pays attention to what is really important ? But that's life. A Jew davens Maariv....

ארוע חשוב מאד התרחש לפני כשעתיים וחצי, ארוע שכבר נותן את אותותיו. מה קרה ? השמש שקעה. ארוע חשוב מאד. אך האדם המודרני לא אכפת לו מזה. למי אכפת ? מי שם לב למה שחשוב אמת. אלו החיים. יהודי מתפלל ערבית...

ניתן להוריד את השיחה בלינק הבא : http://www.mediafire.com/?fjd8ahxb3ngm9 

נזכרתי בדברים אלה כשראיתי השבוע את הקליפ שהכינו יוני בלוך ואחרים יחד עם בוב דילן. 
ראו ב http://video.bobdylan.com/desktop.html. היצירה הזאת היא מדרש במיטבו, וכל מילה נוספת על המדרש הזה, תהיה, בשלב זה, מיותרת.

וממדרש, לטקסט עצמו, למציאות.

נלך, בעקבות  הרב עדין אבן ישראל, אבל נזכור שברקע נמצאת אביבה זורנברג גוטליב וה"מי השילוח" וברקע ממש בובי ששר על חזיונות ג'ואנה* ומאחורי הרקעים האלו ה"חלל הפנוי" :-)

אומר הרב עדין: 

"רש"י פותח את פרשת השבוע בדברי המדרש (בראשית רבה פד, ג): "ביקש יעקב לישב בשלווה, קפץ עליו רוגזו של יוסף. צדיקים מבקשים לישב בשלווה, אומר הקב"ה: לא דיין לצדיקים מה שמתוקן להם לעולם הבא, אלא שמבקשים לישב בשלווה בעולם הזה? " באופן עקבי , יעקב מנסה לשבת בשקט, לשבת בנחת, וכל פעם קופץ עליו רוגז אחר."^

"בעולם שלנו כולם מוכרים שלוות נפש. זו אחת הסחורות הכי מבוקשות בעולם, ולא מדובר רק על אלו שמטופלים אצל פסיכולוגים. כל אדם, בהתאם למישורי הנפש שלו, רדוף בכל מיני דברים, והדבר נכון אף יותר היום, כשאנו חיים בעולם הרבה יותר דינמי, נמרץ ורדוף מאי פעם. לכן העולם היום הוא עולם שבו כולם מחפשים שלווה. גם כשאנשים הולכים לריפוי או לחילופין לסמים, לא פעם זה בא מתוך רצון לברוח מעולם מלא ייסורי נפש אל עולם רגוע. אדם רוצה לשבת בשלווה, והוא אפילו מוכן לשלם בעד זה.

בשביל אנשים רבים עצם הבחירה בדרך של אמונה נתפסת כבחירה בדרך של שלווה ומנוחה, בה אדם מקנה לעצמו שלוות נפש. אנשים רבים יכולים לומר שהחיפוש אחר השלווה היא זה שהביא אותם לכלל כניסה לעולם של אמונה ויהדות, כיוון שעולם הדת נתפס בתור עולם שקט, עולם ללא רדיפות, לעומת צורות חיים אחרות של ריצה תמידית. בעצם, יש נקודה מסוימת של אמת בתפיסה זו...."

"למעשה, כל המצוי בעולם של אמונה יודע שהדברים אינם כל כך פשוטים; חיים נינוחים, ללא ייסורי וחיבוטי נפש אינם בהכרח מנת חלקם של החיים בעולם כזה."

בהמשך דן הרב עדין על מקומו של הקושיה בשפה העברית ובתרבות היהודית ( בין השאר בהשוואה ליחס של האסיקמוסים לשלג )

אתמול בלילה חזרתי מטקס הכנסת  ספר תורה אצל משפחת חתני במרכז הארץ. בתחילת הנסיעה התקשר אלי חבר טוב, כולו נסער, סביב פרשת אייל גולן. דברנו כל הדרך עד ירוחם. כעת אני שם לב שחלק גדול ממה שאמרתי לו הם דברים שמופיעים ב"חיי עולם", בדברי הרב שטיינזלץ על פרשת השבוע, לרבות הסיפור  של ר' שמחה בונם מפשיסחה. סיפור שמתחיל: כל אדם צריך לדמות לנפשו כאילו הוא עומד וראשו על סדן והיצר הרע עומד מעליו עם גרזן גדול...(עמ' 86-85 שם).

מי שאין בידו הספר - אני מאד ממליץ לשים עליו יד. זהו מעין מדריך לטרמפיסטים בגלאקסיה...

שבת שלום
     ג'ף




* מומלץ לקרוא את הרשימה כשהשיר להלן מתנגן ברקע ולאחריו השיר השני, שיר הוא קינה - חמוצה - מתוקה - אירונית - היתולית (קרי דילנית)  על השלווה הבלתי מושגת




^ כל הציטוטים הם מספרו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ - חיי עולם, הוצאת מגיד ושפע, עמ'81 - 87):

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה